onsdag 21 maj 2008

En annan orsak till att jag stöder Republikanerna

Jag har vid några tidigare tillfällen gått in på varför jag stöder just Republikanerna, och tänkte här komplettera med ytterligare en orsak. Tidigare har jag sagt att jag stöder Republikanerna främst därför att de för närvarande är det parti som starkast driver det som jag betraktar som den unika amerikanska gnistan - de parti som bär de stora och unika amerikanska visionerna om man så vill.

En annan orsak - som måhända inte är lika synlig, men likväl en nästan lika viktig orsak - är att de grupper av människor som står för -i mitt perspektiv- kristna värderingar i större utsträckning tillhör Republikanerna än Demokraterna. Fler av de människor som jag anser står för goda politiska värderingar tillhör alltså Republikanerna snarare än Demokraterna. Och det är också en orsak till att jag stöder de förstnämnda.

På individnivå finns det otaliga Demokrater med säkerligen många icke-Republikanska värderingar som jag respekterar. Och jag själv är ingen förespråkare av vare sig Republikansk eller någon annan form av moralism - MEN, likväl kvarstår faktumet att det unika med USA till stor del bygger på grundläggande Republikanska värderingar, förvaltade av karaktärsstarka människor med stark tro på sådana värderingar - och för att dessa värderingar ska kunna bestå, så är det viktigt med ett lederskap och ett parti som också i grunden är formade av sådana värderingar - och det är Republikanerna i större utsträckning än Demokraterna. Republikanerna har starkare förankring bland grupper som står upp för kärnfamiljen, står upp för religionsfrihet et c - och det är frågor av största vikt, och bidrar därför också det till min pro-Republikanska hållning.

1 kommentar:

Erik sa...

Förklara gärna vad du menar med "Och jag själv är ingen förespråkare av vare sig Republikansk eller någon annan form av moralism"?

Menar du att du är emot sådan moralismen som lägger sig i hur andra skall leva sina liv?