onsdag 6 maj 2009

Möt Marco Rubio - kanske Floridas kommande Republikanske Senator?

I början av maj förklarade den 38-årige Marco Rubio att han planerar att ställa upp i senatsvalet nästa år i förhoppning om att bli Floridas nye senator. Jag brukar ganska snabbt snappa upp om det är en politiker jag verkligen gillar. Marcio Rubio är en sådan - trots att jag hörde hans namn nämnas för första gången så sent som idag. Bobby Jindal var (och är) en annan jag fått samma känsla för - även om hans respons på Obamas "state of the union" gjorde att min initiala entusiasm lugnade sig en aning - men mitt grundläggande stöd och gillande av Jindal kvarstår, och oavsett när i tiden så har Jindal en mycket god presidentpotential. På samma sätt är jag säker på att Marco Rubio, med kubanskt påbrå, har samma potential. Och i valet mellan honom och Charlie Crist som eventuell ny Republikansk senator, är valet för min del väldigt enkelt. Här är Rubios farvältal inför Floridas Representanthus. Rubio är katolik och inte rädd för att tala öppet om den saken: Här förklarar Marco Rubio den 5 maj att han tänker ställa upp i Senatsvalet: Marco Rubio kommer dock inte att få det lätt mot den populäre Charlie Crist. Däremot har jag svårt att tro att de konservativa Republikanerna inte skulle föredra Rubio framför Crist. Och som Hot Air skriver som kommentar på Rubios farvältal ovan efter att först ha noterat att somliga föredragit att endorsa Crist: "Why in the world would John Cornyn and the NRSC want to back Charlie Crist against this guy?" En fråga jag också är beredd att ställa. Rubio verkar vara just en sån där äkta ung idealistisk och patriotisk politiker av den typ som bara existerar i USA.

Inga kommentarer: