tisdag 17 augusti 2010

Amerikanska soldater om att lämna Irak

USA:s stridstrupper avslutar i rask takt sitt engagemang i Irak. MSNBC har här ett reportage om 31-årige Tim Osborne från Ohio. För honom har Irakkriget kännetecknat hela hans 20-årstid. 2003 var han med och störtade Saddam Hussein, 2007 inkallades han igen för att förhindra ett inbördeskrig, och nu är han där för att avsluta striderna. Han förklarar att kriget har varit värt det, och om hans land hamnade i samma situation som Irak så hade han önskat att någon annan gjorde för USA det som USA gjort för Irak:

Visit msnbc.com for breaking news, world news, and news about the economy



Jag har några likheter med Tim Osborne. Jag är också 31- och har spenderat lika lång tid av min 20-årstid med att följa händelserna i USA och Irak ur ett svenskt (men) pro-amerikanskt perspektiv - i likhet med Osborne var mitt engagemang starkast när en av -enligt mig- de bästa presidenterna i amerikansk historia styrde i Vita Huset. Till skillnad från Osborne har jag dock själv aldrig riskerat livet, däremot har jag upptäckt att motståndet mot USA inte bara kommer från Al Qaida, shia-extremister eller talibaner - utan också från vänsterakademiska håll i "neutrala länder" som faktiskt borde veta bättre.

Här är förövrigt en av mina favoritmusikvideos för att hedra de amerikanska soldaterna:



Se även tidigare inlägg:

MtP: Exklusivt med David Petraeus om Afghanistan 20100816

Kriget mot terroristerna har gjort stor skillnad i Irak 20100815

Inga kommentarer: