tisdag 25 januari 2011

George Allen pålyser senatskandidatur

2006 spenderade jag en hel del tid med att på olika forum diskutera valpolitik och presidentalet 2008 med amerikanska bekanta (min favorit som jag promotade överallt jag kunde, var då John McCain, som jag ansåg var det enda vettiga alternativ att kunna besegra Hillary Clinton). Ett namn som många av mina amerikanska/republikanska bekanta då förespråkade (betydligt mer än de förespråkade RINO-McCain) var George Allen - tidigare guvernör och senator från Virginia. Efter att i en senatsvalkampanj under hösten samma år använt det smått rasistiska ordet macaca - försvann hans namn dock snabbt från diskussions-topplistan.

Nu är han emellertid tillbaka, och har pålyst att han ämnar ställa upp i nästa års senatsval där han önskar återta den senatsplats han förlorade 2006 till demokraten Jim Webb. Här har Fox News ett inslag om saken där Sean Hannity påminner om att liberal media med stor säkerhet kommer att dra upp macaca-uttalandet igen:



Kanske kan Allen återvinna sin senatsplats - däremot lär han förmodligen aldrig bli aktuell som (potentiell) presidentkandidat igen. Vilket på ett sätt är synd eftersom hans "macaca"-uttalande inte syftade på att vara rasistiskt eller nedvärderande men som gjorde att han föll offer för en häxjagande press som sedan dess fokuserat på Sarah Palin. Här är macaca-uttalandet:



Se även tidigare inlägg:

Senator Jim Webb får den amerikanske Burma-fången frigiven 20090816

Inga kommentarer: