måndag 21 januari 2008

Martin Luther King Day

Idag firas "Martin Luther King Day" i många av världens länder. Den firas till Martin Luther Kings minne, den tredje måndagen i Januari varje år (MLK blev skjuten 4 april). I år är det 40år sedan denne enorme rättskämpe blev mördad.

Hans berömda tal "I have a dream" innehåller bla. följande rad:
"I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character."

Sannerligen har mycket förändrats i USA sedan 1963 då MLK höll detta vackra tal, frågan är bara om man har gått FÖR långt idag? Jag tänker givetvis på H. Clinton och B. Obama, som verkar vara oerhört populära, men är det för deras politiska visioner, eller för deras kön respektive hudfärg?

Låt oss hoppas att varken Amerikanarna eller Svenskarna (eller någon annan nation för den delen) går så långt att en människas kön och hudfärg blir viktigare än sin karaktär. Låt oss även hoppas att MLK's handlingar och visioner får blir ihågkomna och belysta idag, samt att fler människor som honom vågar stå för goda saker.

4 kommentarer:

Erik sa...

Jag håller med dig. Rasfrågan har blivit en stor fråga inom demokraterna. Det handlar inte bara om att rösta efter hudfärg utan också om vad man får säga.

Det blev ju stor uppståndelse över Hillarys och Bills uttalanden beträffande Obahams kampanj för någon vecka sedan. Det är tråkigt att vi i Sverige också har importerat denna etnicitetsfråga.

David sa...

Jag tycker i vilket fall att Barack har mer karisma än både Clinton och McCain. Jag är inte så säker på att han är populär bara för att han är svart. Däremot kan ju kanske folk beundra honom för att han lyckats komma så långt TROTS att han är svart. Och det är en helt annan sak.

Erik sa...

Ungefär 90 % av svarta amerikaner röstar demokratiskt. Jag är medveten om den historiska förklaringen till detta och att den svarta befolkningen tillhör de lägre sociala skikten. Men 90 %?

Jag tror för övrigt också att många primärt beundrar Obama för hans personlighet och åsikter snarare än hans hudfärg (som egentligen är lika vit som svart eftersom hans mor är vit, om jag inte misstar mig. Men man räknas kanske mer som svart än vit om man är mulatt) ;)

David sa...

Ja det verkar ju så i så fall =)