söndag 1 mars 2015

CPAC 2015 - Del 44: Sammanfattning

CPAC 2015 är över. De flesta potentiella presidentkandidater var på plats. Dock inte Mike Huckabee som istället åkte till National Religious Broadcasters Convention för att tala inför socialkonservativa.

I slutet av konferensen hölls ett provval, som vanns av Rand Paul - vilket är hans tredje seger i rad. God tvåa blev dock Scott Walker. Här har Fox News ett inslag om saken:



Själv tycker jag det här var den bästa CPAC-konferens jag sett (Har dock inte hunnit se alla tal och seminarier ännu, så jag uppdaterar detta inlägg i sinom tid.). Konceptet med att förkorta talartiden och sedan låta talarna besvara frågor var mycket lyckat, och därtill lördagens starka betoning på seminarium istället för enskilda talare var även det ett bra koncept.

Många talare imponerade, däribland Scott Walker. Men om man hängt med i den republikanska processen inför 2016 så har man hört dem säga ungefär samma saker förut, i något annat sammanhang. De potentiella kandidaterna kom inte med något märkvärdigt nytt, och karismatiska inspiratörer som Sarah Palin gjorde inget som hon inte brukar göra.

Jeb Bush var däremot cool eftersom han visade att han kunde hantera även en tämligen fientlig miljö (då de unga, te-party-konservativa och Rand-Paul-libertarianerna i princip avskyr Bush och tanken på honom som front-runner försätter dem i explosionstillstånd) på ett avslappnat sätt (precis som hans bror kunde). Det imponerade - men var för mig egentligen ingen överraskning. Jeb Bush är den av de potentiella kandidaterna som inte behöver växa in i sin roll, lära sig på vägen eller något annat. Han vet redan vad han gör, och gör redan vad han vet att han kan och känns redan som en mycket självsäkrare front-runner än Mitt Romney var 2012.

Den största överraskningen i mitt tycke var Sean Hannity - Fox News-prataren - som visade att han var en mycket god talare och inspiratör även live. Han var ingen Hollywood-stjärna förstås, men mycket duktigare på scen än jag hade trott och absolut tillräckligt karismatisk för att kunna bli antingen b-skådespelare, eller politiker :)

UPPDATERAR när jag sett klart alla tal etc.

Se även tidigare inlägg:

CPAC 2015 - Del 43: Straw Poll Results 20150301

Inga kommentarer: