onsdag 12 mars 2008

DN: McCain klantar till det

DN har en märklig nyhetsvideo om John McCain. På rubriken står det:

"Klantar till det
Han vann primärvalen - annars är det mycket som går åt skogen för John McCain."

På videon kan man se hur det är problem med några mikrofoner när McCain skall tala vid ett möte i Florida; och efter mötet råkar en kameraman stöta i McCains huvud, inte speciellt hårt dock ser det ut som, med sin kamera.

En vidare textkommentar ges under videofönstret:

"John McCain-bloopers. Micken krånglar, kameramännen skallar honom - och var är Bushs stöd? McCain må vara klarp presidentkandidat, men är det överhuvudtaget något annat som går vägen? (TT) "

Med hänsyftning på "var är Bushs stöd?" visar de ett klipp från Bushs endorsement av McCain där Bush säger ungefär "He's not gonna need my help in Texas, it's gonna be a landslide victory", utan att visa att Bush i samma tal också säger något i stil med att han kommer att hjälpa McCain så gott han kan varhelst McCain vill ha hans "pretty face". Frågan, "var är Bushs stöd?" tycker jag är väldigt märklig. De flesta svenskar har ju knappast sett videon där Bush stöder McCain, så de blir inte medvetna om DN:s grova vinklingar av sanningen.

Vad är det egentligen McCain klantar till? Är det verkligen mycket som går åt skogen för McCain? Jag tycker att videon är lite kul att titta på, men rubriken väldigt missvisande.

3 kommentarer:

Ronie Berggren sa...

Intressant. Kan du inte skriva ett kort e-mail om det där (där du tydligt redovisar bristerna i DN-artikeln med hjälp av källhänvisningar) och sedan maila dem? Vore kul att höra deras respons.

Erik sa...

Senast jag skickade ett mejl till DN där jag kom med synpunkter på deras rapportering fick jag ingen respons. Torde inte få det om jag skickar det nu heller, så det är frågan om det är värt besväret att skriva ihop ett mejl.

Ronie Berggren sa...

Just ja, det gjorde du. Det hade jag glömt bort. Tråkigt att de inte svarade. Nä, det ger kanske inte så mycket. Bra att veta dock. Vi får fortsätta spara artiklar här med sned(fel)vriden information.