onsdag 4 november 2015

Kristna sionister är Israels bästa vänner

Igår skrev Expressen om den kristna artisten Carolas besök i Israel, där hon poserar med israeliska soldater och vill visa solidaritet med Israel.

Idag skriver jag på den borgerliga sajten Det Goda Samhället artikeln "Kristna sionister är Israels bästa vänner" om varför kristna sionister som Carola är viktiga för att balansera Israelkritisk media präglat av Sveriges tråkiga vänsterakademiska miljöer. Ett utdrag:

När en kompis till mig anlände till Sverige i mitten av 1990-talet, gick han precis som så många andra invandrare med i socialdemokraterna. På en partifest i Södertälje träffade han ett syskonbarn till riksdagens dåvarande talman Birgitta Dahl, som vid åsynen av min väns utländska utseende trodde att min vän var fientligt inställd mot Israel, och då utbrast:

– Vi ska sätta dit israelerna!

Vad personen inte visste var att min kompis ifråga var en kristen arab som älskade Israel; ett land som i motsats till resten av Mellanöstern faktiskt skyddar kristnas rättigheter.

Hösten 2011 samtalade Frankrikes president Nicolas Sarkozy i förtroende med USAs president Barack Obama. De talade om Israels premiärminister Benjamin Netanyahu. Sarkozy sa:

– Jag står inte ut med honom. Han är en lögnare.

Obama sa:

– Är du trött på honom? Tänk på mig! Jag måste hantera honom varje dag.

Vad de inte visste var att en mikrofon i närheten var påslagen och samtalet blev givetvis världsnyheter.

Israel är ett land med få riktiga vänner.


Läs fortsättningen på Det Goda Samhället.

Se även tidigare inlägg:

Ronie Berggrens artiklar om Israel på Det Goda Samhället:

Kristna sionister är Israels bästa vänner 20151104

Svensk Israelbevakning i behov av sansade och rationellt tänkande journalister 20151022

Israel är en del av Väst 20150821

---------

Podcasts med Israeltema:

Podd 69: Benjamin Netanyahus tal inför Kongressen 20150303

Podd 66: Förintelsen 70 år senare och Antisemitismens nya ansikte 20150127

Podd 47: Israel - en utsatt nation värd att försvaras 20140715

Podd 18: AIPAC 2013, USA och svensk Israellobby 20130318

Inga kommentarer: