torsdag 1 november 2012

Opinionsmätningarna såg inte Reagans storseger 1980

Opinionsmätningarna är för närvarande inte helt lätta att förstå. Siffrorna varierar från dag till dag, från opinionsinstitut till institut. Övergripande trender går givetvis att se, men allt är inte lättbegripligt och båda kampanjer spinner siffrorna till sin egen fördel.

En av dem som är säkra på att Romney kommer att vinna är Karl Rove, George W. Bush kampanjstrateg från 2000 och 2004. Här skriver Politico hur Rove utifrån sin tolkning av olika mätningar konstaterar att Romney kommer att vinna minst 279 av de nödvändiga 270 elektorsrösterna.

Om så blir fallet återstår att se. Vad som dock är ett faktum är att opinionsmätningar har gjort jätteblunders tidigare - och skulle Romney vinna stort på tisdag, som Rove förutser - så finns en tydlig parallell till presidentvalet 1980 - när Ronald Reagan totalbesegrade Jimmy Carter, utan att någon opinionsinstitut på förhand hade kunnat förutse Reagans storseger. Om detta skriver Time i denna artikel. Reagan vann med 51 mot 41% av de nationella rösterna, och i elektorskollegiet vann Reagan 9/10.

I Time citeras en artikel av tidningens nu avlidne ledarredaktör John F. Stacks, som i november 1980 analyserade hur opinionsmätningarna kunnat varit så blinda inför Reagans seger, en blindhet han beskrev som följande:

...no published survey detected the Reagan landslide before it actually happened. Three weeks before the election, for example, TIME’S polling firm, Yankelovich, Skelly and White, produced a survey of 1,632 registered voters showing the race almost dead even, as did a private survey by Caddell. Two weeks later, a survey by CBS News and the New York Times showed about the same situation.


Reagans stora seger orsakade i efterhand stor kritik mot opinionsundersökningarna och frågorna ställdes hur det kunde komma sig att de hade så fel. En förklaring var att den moderna tekniken - närmare bestämt televisionen och allt fler opinionsundersökningar gjorde att väljarnas åsikter blev svårare att mäta:

The spreading use of polls by the press and television has an important, if unmeasurable, effect on how voters perceive the candidates and the campaign, creating a kind of synergistic effect: the more a candidate rises in the polls, the more voters seem to take him seriously.


TIME-artikel förklarar vidare att nästan alla presidentkampanjer efter valet 1980, som låg i underläge, brukade hänvisa till mätningarna från 1980 för att antyda att opinionsmätningar var opålitliga och att det i själva verket gick mycket bättre för deras kampanj än vad experterna ansåg.

I detta fall tyder dock de svårtydda siffrorna förmodligen mest på att valet är extremt jämnt, snarare än att opinionsmätningarna helt skulle vara ute och cykla. Men om Romney skulle lyckas tippa över delstater som Ohio, Iowa, Pennsylvania, Minnesota och Michigian, så skulle dock parallellen till 1980 bli väldigt intressant.

Källor: Politico, TIME

Se även tidigare inlägg:

Om svensk media, Gallup och Romneys ledning 20121020

Inga kommentarer: