lördag 1 december 2012

För afghanska kvinnor är självmord lättare än skilsmässa

Obama-administrationen planerar för närvarande för fullt hur man ska gå tillväga med uttåget från Afghanistan 2014. Med stor sannolikhet kommer ett antal tusen soldater att finnas kvar för anti-terror-operationer, medan de afghanska styrkorna själva ämnar ta ansvar för nationens säkerhet.

För Afghanistans kvinnor, som fått se många framgångar sedan talibanernas fall 2001, ter sig situationen dock inte helt ljus.

Washington Post har här en artikel som handlar om hur självmord ofta är lättare för afghanska kvinnor än skilsmässor. Artikeln berättar om 17-åriga Farima, som kämpat för att slippa bli bortgift med en avlägsen kusin, till vilken hennes farfar lovat bort henne redan när hon var 9. När Farima talade med sin tilltänkta make, som ville ha absolut kontroll och krävde att hon inte lämnade hemmet, stod hon dock inte ut med honom.

Farima lämnade en dag sitt hem och hoppade från ett tak i ett försök att ta livet av sig. Hon överlevde dock och behandlades på sjukhus i 9 dagar. Hennes blivande make krävde dock att giftemålet likväl skulle genomföras, och han hade spenderat stora pengar på äktenskapsgåvor. Så hon satt i rullstol medan de andra dansade och åt kebab. Hon gav dock inte upp, utan beslöt att ta fallet till en sharia-domstol - domstolar som sponsrades av väst 2003 som tecken på ett progressivt steg framåt, men likväl strikt styrs efter sharia. Domstolen gav henne dock rätt till skilsmässa, men hon är handikappad för livet, och förbereder sig på att leva resten av livet i sitt flickrum.

Andra kvinnor har inte samma "tur". Washington Post förklarar att många afghanska flickor tar livet av sig, och att det är en utväg från de islamiska giftemålen:

Dozens of women in Afghanistan kill themselves each year to escape failed, and often violent, marriages. Those tragedies are widely mourned, but they nonetheless offer a resolution recognized by Islamic law: A woman’s death, even by her own hand, marks the end of a marriage or engagement. Other women run away, typically leading to another sad outcome: prison sentences of several years.


Här rapporterar CBS News också om hur en 15-årig flicka halshöggs, efter att hon sagt nej till sin kusin Sadeqs frieri. Kusinen och en vän till denne överföll flickan när hon var på väg att hämta vatten till familjen och högg halsen av henne.

“Our investigation shows those who killed her were people who wanted to marry her,” skriver CBS News.

En stor del i USA:s och Västs engagemang i Afghanistan, har varit att skydda barns- och kvinnors rättigheter. Väst har här ett enormt ansvar för att utforma en plan för hur dessa ska skyddas även i framtiden, när västvärlden - som i grunden har värderingar som handlar om män och kvinnors jämlikhet, och barns rättigheter - på ett sätt Afghanistan i grunden inte har, lämnar landet och dess framtid åt sitt eget öde.

Källor: Washington Post, CBS News

Se även tidigare inlägg:

Afghanistans första kvinnliga rappare 20121003

1 kommentar:

Brenda greg sa...

Jag är glad över att dela mitt vittnesmål här, jag är brenda och har varit gift för länge sedan, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän det fjärde året i vårt äktenskap, när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen till vår äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att det hela var en lögn, men han förlorade kärlek, förtroende och förtroende för mig. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för en skilsmässa, senare blev vi separerade. Två år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag inledde en sökning på hur man skulle få tillbaka min man, och då hänvisades jag till Dr. IZOYA, en stor och mycket andlig man som älskade en kärlek stava för mig, och fick min EX att återvända till mig inom 48 timmar. med glädjen och glädjen i mig släpper jag hans kontakt, drizayaomosolution@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också med att följa frågor ...
(1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning