Diskussionen om Islam fortgår löpande i USA. Nu har en ny bok kommit ut som handlar om Thomas Jeffersons och författningsfädernas syn på Islam: "Thomas Jefferson's Qur'an: Islam and the Founders" heter boken, skriven av Denise A. Spellberg, biträdande professor i historia och mellanösternstudier vid University of Texas i Austin.
R.B Bernstein har här på the Daily Beast en artikel om boken, där han inleder att förklara att det bland amerikaner finns alldeles för många fördomar om islam och muslimer. Tyvärr, skriver han, så lär de fördomsfulla heller inte läsa Denise A. Spellbergs bok som beskriver den debatt om religion som fanns under nationens gryningsdagar mellan ett läger som ansåg att bara protestantiska kristna skulle kunna bli politiker, och andra - däribland Jefferson - som intog ett mer pluralistiskt ställningstagande. Det sista ställningstagandet vann och USA blev ett pluralistiskt land.
Författaren nekar visserligen inte till att Jefferson var kritisk till islam (och religion i allmänhet) och ledde kriget mot de muslimska berberpiraterna, men att han tillsammans med James Madison och George Washington var öppna för att muslimer skulle kunna vara inte bara amerikanska medborgare utan även presidenter. Samma sak gällde i synen på katoliker och judar.
R.B. Bernstein ger en positiv beskrivning av Spellbergs bok - en bok jag själv inte kan bedöma på något djupare plan eftersom jag inte läst den. Rubriken i sig känns emellertid väldigt hypad - och som ett försök att få islam att framstå som något viktigt i ett sammanhang där religionen i själva verket inte var särskilt viktig alls. Islam var nämligen inget som Jefferson engagerade sig speciellt djupt i (i motsats till kristendomen, som Jefferson ägnade stor tid åt även om han inte trodde på den apostoliska trosbekännelsen).
Jeffersons syn på religionsfrihet lämnar dock utrymme för muslimer, däremot föga utrymme för historisk islamsk teologi, eller för den form av samhällsstyre Mohammed promotade (som promotade och införde ett teokratiskt system helt i motsats till de principer Jefferson själv stakade ut). Jefferson och författningsfäderna verkade däremot i en miljö helt influerad av kristen protestantism, som i USA också gick in i en nära allians med sina författningsidéer. Jeffersons mest konkreta teologiska föreställning lägger tonvikten vid en icke-kollektiv individualism väldigt förenlig med protestantismens betoning på individens fria val, och katolsk betoning av den fria viljan - en syn på individualitet som helt enkelt inte fanns på samma sätt inom islam, och som i den utsträckning den finns idag, finns pg a att islam påverkats i enorm utsträckning av just väst, och de samhällen som bygger på de idéer Jefferson så vackert formulerade. Något som inte bör förglömmas.
Källa: Daily Beast
Se även tidigare inlägg:
Thomas Jeffersons Monticello får 10 miljoner för renovering 20130421
Thomas Jefferson: Author of America - Christopher Hitchens 20130413
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar