onsdag 9 oktober 2013

Podd 26: Situation Europa - Europa efter andra världskriget

Podd 26. Med detta avsnitt inleder vi en serie på temat "Situation Europa" där vi i ett antal avsnitt framöver kommer att diskutera några av de främsta saker och händelser som influerat vår tids europeiska samtid.

I detta första avsnitt diskuteras situationen i Europa efter andra världskriget, något jag pratar om med den brittiske historikern Keith Lowe, som skrivit boken "Savage Continent: Europe in the Aftermath of World War II" - en bok jag också skrivit följande recension av.

Jag berättar också, med hjälp av min bloggkompis John Gustavsson, lite om mitt nyliga besök vid Auschwitz - det koncentrationsläger som mer än något annat format vår bild av nazisternas förbrytelser under andra världskriget. Slutligen diskuterar jag också vilka läxor vi européer bör lära av vår historia.

Kommentarer, delningar och annan pr-hjälp mottages tacksamt =)



Min recension av Keith Lowes bok: "Savage Continent"

UPPDATERING: Lowe berättar bland annat om den extrema fattigdom som präglade Europa åren efter kriget. Här skriver DN idag om hur den extrema fattigdomen återvänt till Europa.

Tidigare poddar hittas i sedvanlig ordning i poddarkivet.

Inga kommentarer: