Med Republikanernas nej i Senaten till hjälppaketet på 14 miljarder dollar till bilindustrin, så står nu hoppet till President Bush att denne ska ta pengar från det stora stimulanspaket på 700 miljarder dollar som tidigare i höst klubbades igenom för att hjälpa bankinstituten. Bushadministrationen var tidigare skeptiska till en sådan tanke - men med Senatens nej kvarstår inget alternativ om man vill försöka rädda bilindustrin, varför Vita Huset omvärderat sin åsikt i frågan.
"A precipitous collapse of this industry would have a severe impact on our economy, and it would be irresponsible to further weaken and destabilize our economy at this time," förklarade Bushs pressekreterare Dana Perino.
Det finns dock problem även med en sådan handling - vilket dels är att det inte är vad pengarna tidigare klubbades igenom för att gå till. Och dels kommer pengarna inte att ges ut hur som helst - och bilföretagen, fackföreningarna och andra intressenter - måste vara beredda att göra uppoffringar också de.
Exakt vad detta i så fall kan tänkas bli återstår att se. Men det var frågan om dessa uppoffringar som fällde förslaget i Senaten - när United Auto Workers union (UAW) inte ville gå med på Republikanernas krav att sänka lönerna för arbetarna till samma nivå som te x japanska bilföretag i USA har (så som Honda, Toyota och Nissan - som givetvis är mycket kritiska till ett hjälppaket för de amerikanska företagen) - skriver Yahoo News. Nu med den överhängande risken att istället riskera nedläggning och tillfällig total arbetslöshet, så återstår dock att se om Vita Huset kommer att kräva samma sak, och om UAW kommer att gå med på saken.
De kritiska Republikanerna anser att General Motors och Chrylser bör ansöka om bankruptskydd istället för att artificiellt hålla ett sjunkande skepp flytande med federala pengar.
"We have laws, bankruptcy, Chapter 11 laws, that were designed to allow companies that are in financial trouble to restructure in a way that they could come out on the other side healthy," sa den Republikanske senatorn Jim DeMint, som också menade att folk inte skulle köpa mer amerikanska bilar bara för att de visste att staten skjutit till temporära pengar.
President Bush har dock gått på samma linje som Demokraterna, och nu återstår att se om han kan finna en annan väg att förmedla pengarna till bilindustrin.
Läs mer: Kupp av Bush kan rädda Saab
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar