måndag 15 oktober 2012

VP-debatten visar de katolska väljarnas splittring

Mitt Romney är visserligen mormon och mormonismen har onekligen fått en PR-boost genom Mitt Romneys kampanj. Den tro som dock mer specifikt präglar valrörelsen denna valcykel är katolicismen. I år är det 50 år sedan andra Vatikankonciliet, när katolska kyrkan tog steget mot en reformation med ett bredare öppnande av katolicismen mot en sedan såväl nu som då ganska länge i hög grad protestantisk eller sekulärt präglad väst- och omvärld, och Påve Benedict XVI har också pålyst ett trons år med början den 11 oktober.

Måhända var det också mer än ödet som gjorde att VP-debatten den 11 oktober också stod mellan två katoliker: Paul Ryan och Joe Biden. Två personer uppväxta under två ganska skilda eror i katolska kyrkans historia. Biden uppväxt under en tidigare katolsk era när tron var betydligt mer privat och katolicismen betydligt mer ute i den amerikanska politiska periferin än vad fallet är idag. Paul Ryan uppväxt under 1980-talet när katolicismen på allvar började komma ut i offentligheten och på allvar konkurrera med USA:s historiskt protestantiska majoritetskultur.

Kyrkans läror är som oftast i katolicismens tydliga - nästan väl tydliga. Katolikers önskan att i alla avseenden lyda Vatikanens dekret eller applicera dessa politiskt inom en amerikansk kontext varierar däremot med en tydlig splittring mellan liberala och konservativa katoliker, där liberala demokrater föredrar att lägga tonvikt på katolsk sociallära medan konservativa republikaner föredrar att lägga vikt vid katolsk morallära; något Joe Biden och Paul Ryan tydligt visade i VP-debatten. Här är klippet där de talar om sin tro och dess betydelse för deras politiska ställningstaganden:



Los Angeles Times har här också en artikel om hur de katolska väljarna - en gång mycket trogna demokrater, numera är splittrade och många katoliker bestämda anhängare till Romney-Ryan.

Katolska kyrkans frammarsch i USA är en av samtidens mer spännande religiösa fenomen. I en tid när protestantismen i västvärlden är mer identitetslös och vilse än någonsin, är katolicismen i USA numera mer tydlig än någonsin. Därmed också både mer lockande såväl som avskräckande. Här talar Fader Thomas Reese på CNN om VP-debatten och katolicism och modern amerikansk politik:



Här predikar också fader Jason Worthley från Massachusetts om påvens pålysta trosår från och med den 11 oktober:



USA:s katolska kyrka är inte bara mer intressant än USA:s tämligen försvagade historiska evangelikala rörelse, utan också mer intressant än stora delar av det katolska Europa - det dock av ungefär samma anledning: medan protestantismen är USA:s historiska majoritetsreligion som tvingat USA:s katoliker att slå från underläge, så har katolicismen varit många europeiska länders självklara majoritetsreligion utan några nödvändiga krav på självreflektion och förnyelse för sin självbevarelse på samma sätt som den amerikanska kyrkan tvingats genomgå. Därför är det heller inte konstigt att det är just USA:s katolska kyrka som idag i allt högre utsträckning börjar prägla katolicismen över stora delar av världen. Något som inte minst skulle bli fallet om USA:s ärkebiskop Timothy Dolan en dag blir vald till påve. Väldigt spännande, som sagt.

Se även tidigare inlägg:

Andra Vatikankonciliet 50 år 20120922

Obama och Romney i kamp om religiösa väljare 20120930

Kampen om de katolska väljarna 20120909

Mitt Romney på katolsk TV om tro, politik och religionsfrihet 20120826

Fader Jonathan Morris om Paul Ryan och de katolska rösterna 20120812

Inga kommentarer: