lördag 20 oktober 2012

Obamas nya grej: Romnesia

Obama-kampanjen har övergivit Big Bird, nu försöker man istället lansera begreppet "Romnesia" - som exempel på Romney flip-floppat. Här presenterar Obama begreppet på ett kampanjevent i Virginia, där en skara Obama-brudar i bakgrunden svarar "Romnesia" ungefär som man säger amen i kyrkan, på Obamas diverse Romney-påståenden:



Min egen syn på saken är att "Romnesia"-begreppet är ett svagt sådant. Och till skillnad från 2004 när Bush-teamet under Karl Roves ledning effektivt (och korrekt) lyckades pränta in bilden av John Kerry som en flip-flopper, så har jag svårt att se hur Obama-teamet ska lyckas med att hamra in "Romnesia"-föreställningen. Det i synnerhet eftersom Romney har två väldigt konsekventa linjer: han har en konsekvent syn på hur en ekonomi bör byggas (han var en av de första och mest tydliga motståndarna till Obamas stimulanspaket) - och han har en tydlig, och i alla fall sedan 2004 (när jag såg honom först på RNC-konventet i New York) konsekvent syn på amerikansk utrikespolicy. Det går inte att säga att president Obama haft. Och på utrikesdebatten på måndag har jag svårt att tänka mig något annat än att detta kommer att framstå klart, även om Obama givetvis kommer att göra vad han kan för att -prata bort- ämnena ifråga.

Se även tidigare inlägg:

Biden igen: 'Bullets…Aimed at You' 20121019

Inga kommentarer: