tisdag 9 december 2008

Bush talar om sin bibelsyn

President Bush intervjuades av Cynthia McFadden för ABC News i en intervju som ska sändas senare ikväll. Bush får bland annat frågan vad han tror om bibeln och evolution. Jag citerar ABC News referat från intervjun:

MCFADDEN: Is it literally true, the Bible?

BUSH:
You know. Probably not ... No, I'm not a literalist, but I think you can learn a lot from it, but I do think that the New Testament, for example is ... has got ... You know, the important lesson is "God sent a son."

MCFADDEN:
So, you can read the Bible...

BUSH:
That God in the flesh, that mankind can understand there is a God who is full of grace and that nothing you can do to earn his love. His love is a gift and that in order to draw closer to God and in order to express your appreciation for that love is why you change your behavior.

MCFADDEN: So, you can read the Bible and not take it literally. I mean you can -- it's not inconsistent to love the Bible and believe in evolution, say.

BUSH:
Yeah, I mean, I do. I mean, evolution is an interesting subject. I happen to believe that evolution doesn't fully explain the mystery of life and ...

MCFADDEN: But do you believe in it?

BUSH:
That God created the world, I do, yeah.

MCFADDEN:
But what about ...

BUSH:
Well, I think you can have both. I think evolution can -- you're getting me way out of my lane here. I'm just a simple president. But it's, I think that God created the Earth, created the world; I think the creation of the world is so mysterious it requires something as large as an almighty, and I don't think it's incompatible with the scientific proof that there is evolution.

-------

Bush har vid tidigare tillfälle talat för intelligent design. I SVD ger man ett referat till denna intervju, och skriver där följande i sin ingress:

Bibeln ska väl kanske inte läsas helt bokstavligt, medger USA:s avgående president George W Bush och hävdar att det faktum att Gud skapade världen går bra att kombinera med evolutionsteorin.

Bush nämnde dock bara evolution och att det finns vetenskapliga bevis för att evolution sker här och nu, men aldrig evolutionsteorin specifikt. De flesta evangelikala tror på microevolution, dvs evolution som vi idag vetenskapligt kan iaktta, som te x att olika djurraser utvecklas, att växter utvecklas etc - vilket dock enligt te x kreationister inte är ett bevis för att en art blir en helt annan art (såvida denna syn inte modifierats - det var flera år sedan jag hängde med i den debatten). De flesta evangelikala är också öppna för tanken på att skapelsedagarna i första Mosebok inte är bokstavliga 24-timmars dygn, utan kanske en helt obestämd tidpunkt. Tankar som uppkom bland kristna fundamentalister redan i slutet på 1800-talet när dessa stötte på Darwins teori och började elaborera med tanken på att "för Gud är en dag som tusen år, och vice versa". På så vis är de inte bokstavstroende. Somliga menar också att jorden i sig kan ha funnits i flera miljoner år, innan Gud skapade mänskligheten. Och på så vis får man jorden att vara äldre än de sextusen år medeltida teologer (och somliga nutida kreationister) menar att den är.

Att som SVD gör, skriva att Bush säger att det går bra att förena tron på att Gud skapade världen, med tron på evolutionsteroin - som i debatten ifråga är ett betydligt mer laddat ord än enbart ordet evolution (som var det enda ord Bush använde) tror jag därför är missvisande. I synnerhet när Bush säger: I happen to believe that evolution doesn't fully explain the mystery of life and ...

Om Bush menat sig tro på evolutionsteorin specifikt, hade han förmodligen inte behövt betona detta. Vad Bush däremot tycks göra är att likt många evangelikala försöka gå en balansgång mellan tron på vetenskapen och trofastheten mot sin protestantiska tro (I Bushs fall metodistsika tro). Här talar den fd Republikanske presidentkandidaten Mike Huckabee - som också är baptistpastor - om ämnet, och försöker också han gå just den balansgången.

Betydelseskillnaderna i orden "evolution" och "evolutionsteori" i den mycket heta debatt som bland evangelikala nu råder - är därför lite för viktig för att sammanblandas - så som det görs i SVD (och även i DN), när de flesta evangelikala försöker hitta gemensam mark mellan teologi och vetenskap i dessa frågor. I den kristna tidningen Dagen ges referat till samma intervju, där dock ordet evolutionsteori inte används.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant!

Vet inte ens president om att det är förbjudet enligt den amerikanska grundlagen att blanda religion i politiken?

Ronie Berggren sa...

Tack :)

Det är dock inte förbjudet att enligt konstitutionen blanda in religion i politiken. Vad konstitutionen förbjuder är att den federala regeringen lagstiftar om en statsreligion. Från början gällde detta förbud enbart den federala regeringen, vilket faktiskt gav delstaterna rättigheten att faktiskt lagstifta om en delstatlig statsreligion - men med tiden kom konstitutionstillägget att gälla även de enskilda delstaterna.

Något förbud för presidenten eller någon annan att grunda sitt liv på tro (i synnerhet kristen sådan) finns dock inte. Det gjorde i princip samtliga författningsfäder - och till och med de mer religionskritiska författningsfäderna (så som mitt eget ideologiska föredöme Thomas Jefferson) erkände vikten av kristen moral för att få det amerikanska systemet att fungera.

En artikel om detta kan jag förmodligen skriva, om intresse finns.

Anonym sa...

anonym: Håll käften och dö, idiot. Bush blandar ingenting i politiken.

Anonym sa...

Tack för informationen du skrev...intressant blogg du verkar driva.

Anonym sa...

Skriv gärna en sån artikel. Det vore kul om du i samband med den kommenterade Richard Dawkins påståenden i hans "Illusionen om Gud" (The God Delusion) där han menar att författningsfäderna var väldigt emot att religionen skulle ha något med USAs regeringar att göra. Själv är jag ingen expert i denna fråga.