Following the grounding of America’s shuttle fleet, many observers were dubious about the future of manned space flight in the United States. The slow pace of development of alternate vehicles, though not entirely off the table, is compounded by tight purse strings in Washington. But it looks like NASA is still going to manage to generate a few jobs, as they have put the help wanted sign back up for astronauts. There’s just one catch… you need to speak Russian.
Ryssarnas förmåga, såväl som det politiskt vettiga att bli beroende av Ryssland ifråga om rymdforskning, har dock diskuterats och det privatsektor alternativ (som Obama-administrationen också förespråkade) till NASA:s rymduppskjutning - tycks faktiskt ha börjat ta form. Här har MSNBC ett inslag om rymdtransportföretaget Spacex (och andra företag) arbetar för att kunna komma igång med rymdtransporter som NASA:s astronauter ska kunna bruka sig av:
Visit msnbc.com for breaking news, world news, and news about the economy
Här har Fox News också ett inslag om saken:
NASA är ett av de amerikanska regeringsprogrammens främsta framgångshistorier, och när Obama-administrationen pensionerade rymdfärjorna kritiserades detta av många (inklusive av mig). Problemet med Obamas beslut var att han pensionerade rymdfärjorna för tidigt innan några trovärdiga (icke-ryska) andra alternativ fanns.
Men om dessa aktörer kommer igång och USA kan börja erbjuda professionella privata rymdtransporter som gör NASA:s verksamhet och rymdforskningen överlag mer effektiv, så är det dock mycket välkommet.
Se även tidigare inlägg:
Kongressens guldmedalj till Apollo 11:s besättning 20111117
Obama-administrationen förnekar Aliens på jorden 20111107
Astronauter vädjar om att starta USA:s rymdfärjor igen 20111001
1 kommentar:
Nu var det ju faktiskt Bush-administrationen som tog beslutet att lägga ner rymdfärjeprogrammet redan 2004 med sin "Vision for Space Exploration".
Skicka en kommentar