onsdag 7 november 2012

Min valprognos 2012

Av Erik Bylund:

Det har gått fyra år sedan vi senast satt uppe och följde ett amerikanskt presidentval, och lika spänd är jag i afton som jag var för fyra år sedan. Precis som för fyra år sedan har jag inte kunnat hålla mig ifrån att göra en valanalys och -prognos. Det har inte varit lätt, och jag är medveten om att min analys kan visa sig vara fullständigt felaktig. Nåväl, håll till godo, och kommentera gärna.

Övergripande analys

Det är förstås omöjligt att kora en segrare på förhand, men om jag måste gissa satsar jag på att Obama vinner en knapp seger. Hur ser dock segern ut? Obama kommer att göra ett sämre val än 2008, men han kommer ändå att vinna. Han vinner genom att säkra segern framförallt i Ohio, men även i andra delstater. Han lyckas också förmå tillräckligt många unga och latinamerikaner att rösta. Obama vinner totalt 281 elektorsröster.

Romney vinner alla delstater som McCain vann 2008, plus Florida, North Carolina, Virginia och Colorado. Romney skulle kunna vinna även Nevada, men jag ger delstaten till Obama på grund av att Romney inte lyckas vinna tillräckligt många latinamerikaner. Romner vinner totalt 257 elektorsröster.

Varför är det mindre troligt att Romney vinner? Obama har i princip alltid lett i Ohio, och om Romney inte vinner där måste han vinna flera andra swing states (där Obama i överlag leder). Även om Romney vinner t ex Nevada måste han även vinna andra delstater. Därtill ser det mycket jämnt ut i Virginia, en delstat Romney i princip måste vinna utan att skrälla i Pennsylvania. Jag tror dock att det blir en jämn match, och att Romney lyckas lite bättre än vad som framgår i opinionsmätningarna, främst på grund av att republikanerna och de oberoende väljare (varav de flesta kommer att rösta på Romney) är mer röstbenägna än demokraterna i detta val. Nåväl, så här ser röstfördelningen ut:



Valet är dock långt ifrån avgjort, och Romney kan mycket väl vinna. Om Romney lyckas vinna alla stater ovan, plus Ohio vinner han 275 elektorsröster och blir således nästa president. Om Romney vinner alla delstater ovan (men förlorar Ohio) plus Wisconsin och antingen Iowa och Nevada vinner han 273 elektorsröster och således också valet. Ett sådant scenario skulle kunna se ut så här:



Hur som helst kommer valet att avgöras i dessa delstater:

Virginia, Pennsylvania, New Hampshire, Iowa, Nevada, Ohio, Colorado, Wisconsin, Florida

Barack Obama

Säkra segrar:

California, DC, Illinois, Massachusetts, Rhode Island, Washington, Delaware, Hawaii, Maryland, New York, Vermont, Maine, Connecticut, New Mexico, New Jersey, Oregon

Troliga segrar:

Michigan, Minnesota

Knappa segrar:
Pennsylvania, New Hampshire, Iowa, Nevada, Ohio, Wisconsin

Mitt Romney

Säkra delstater:

Georgia, Indiana, Missouri, Montana, Nebraska, South Carolina, South Dakota, North Dakota, Alabama, Arkansas, Kansas, Louisiana, Oklahoma, Texas, West Virginia, Alaska, Idaho, Kentucky
Mississippi, Tennessee, Utah, Wyoming, Arizona

Troliga segrar:

North Carolina

Knappa segrar:

Florida, Virginia, Colorado


Skrällscenarier

Skrällscenario ett: Om Obama skräller

Troligtvis kommer det att märkas i Virginia. Om Obama vinner delstaten beror det troligtvis på att Romney inte lyckats vinna tillräckligt många vita väljare. Om det är fallet tror jag det är en del av en övergripande trend, och vi kommer således att få se Romney förlora i andra delstater som t ex Colorado, Iowa och Wisconsin. Skrällscenario ett kan tänkas se ut så här:



Skrällscenario två: Om Romney skräller

Troligtvis märker vi det redan i New Hampshire och i Pennsylvania. En seger i dessa delstater beror förmodligen på att Romney lyckas vinna många vita väljer och tillräckligt många demokrater. Förmodligen kommer färre demokrater än vanligt att rösta också. En seger i dessa delstater för säkert med sig segrar i andra delstater också. Skrällscenario två kan tänkas se ut så här:




 

2 kommentarer:

Ronie Berggren sa...

Välkommen tillbaka Erik :) Bra analys. Det här är sjukt spännande.

Erik sa...

Det verkar som jag misstog mig i tre stater: Colorado, Virginia och troligtvis Florida.

Jag gav alla tre delstater till Romney, men det blev Obama som vann dessa (eller atminstone tva av dem).

Storsta overraskningen blev forstas Florida dar Romney forvantades vinna.

Anledningen till mitt misstag var att jag underskattade antalet demokrater som valde att rosta i detta val.