söndag 9 november 2014

25 år sedan Berlinmurens fall

Idag är det 25 år sedan Berlin-murens fall. Den järnridå som markerade gränsen mellan den fria och den ofria världen och som symboliserade allt som var ont med kommunismen.

Jag besökte Berlin i mitten av oktober, med en givetvis obligatorisk promenad längs den kilometerlånga mur som finns kvar, där stora minnesceremonier idag kommer att pågå. Idag omges muren inte längre av taggtråd och beväpnade vakter utan av fotograferande turister, glada i hågen leendes poserandes och selfie-fotograferande på båda sidor av det som en gång var öst och väst.

För 25 år sedan var situationen dock annorlunda. Då försökte människor desperat fly från öst till väst, och amerikanska presidenter som John F. Kennedy och Ronald Reagan svor sin lojalitet till det fria Öst-Berlin och krävde frihet från Sovjetkommunismen också i Tysklands östra halva.

Berlin-murens fall är ett av mina egna första politiska minnen (mitt första minne var Palme-mordet) och bilderna på folk som hamrade på muren som jag såg på TV-nyheterna som 10-åring minns jag fortfarande. Och det är mycket möjligt att det var en av de saker som bidrog till att senare få mig intresserad av att studera kommunismens grymheter.

Alla minns dock inte muren. I slutet av 1990-talet hade jag en bekant från USA som var på besök här i Sverige, som när vi av någon anledning jag inte längre kommer ihåg diskuterade ämnet, och han knappt visste vad Berlin-muren var för något, trots att han var några år äldre än jag. "Jag hörde om en mur någonstans", minns jag att han sa om saken. Ett svar som förvånade mig då jag tyckte att kunskap om en så världsomvälvande sak borde ha varit självklar.

År 2014 har en generation växt upp, kanske i synnerhet här i Sverige, som inte har någon aning alls om vare sig Berlin-muren, dess innebörd eller kalla kriget. En historielös generation som pg a okunskap om det förgångna riskerar att falla i samma fallgropar som förr. Därför är minneshögtider som dessa så viktiga, på samma sätt som det är viktigt att komma ihåg Förintelsen, för att även generationer som inte upplevt nazismens och kommunismens grymhet likväl ska förstå de hot Europa en gång stod inför, och vilka idéer som senare besegrade dessa mörka ideologier för att istället bygga upp ett fredligt Europa.

Här har CNN en sammanfattning om hur muren uppkom och till sist föll:



Och här ett inslag om hur livet tedde sig på respektive sida muren:



Och här ett klipp från Global Post ett nyhetsklipp från 1989 av British Pathe, om den där unika dagen när järnridåns yttersta symbol föll:



Här ett inslag på CNN med David Hasselhoff om varför han valdes att sjunga vid återföreningen:



Här har också Fox News ett inslag om hur ett nytt kallt krig kanske är på väg, 25 år efter murens fall:



Här också en intressant artikel i Newsweek om muren som inte var tänkt att falla, men som föll i alla fall.

UPPDATERING: Och här ett inslag om dagens firanden:



Se även tidigare inlägg:

George Herbert Walker Bush minns murens fall 20091103

------------------

Podd 39: Obamas utrikespolitik och det republikanska alternativet 20140429

------------------

USA:s kristna anti-kommunism och dagens anti-islamism 20101210

Inga kommentarer: