lördag 3 december 2011

Varför Romney ogillas av konservativa

Joe Klein har i det senaste numret av Time en artikel vid namn "Why they don't like me" - om varför konservativa ogillar Mitt Romney.

Klein förklarar att Romney har tre problem han inte kan göra särskilt mycket åt. Dels är han en välbärgad etablissemang-politiker i en tid när republikanska väljare föredrar högerpopulism. Dels är han mormon - vilket sällan lyfts fram som ett motargument, men som väcker stor skepsis bland partiets evangelikala. Slutligen - och det är den främsta anledningen - är att han konsekvent bytt åsikter (flip-floppat) under sin karriär.

Här intervjuas Klein på CNN om sin artikel:



Själv föredrar jag Newt Gingrich framför Mitt Romney. Det finns dock ett område där Romney tydligt och klart inte har flip-floppat, och det är ifråga om utrikespolitik där han varit en av republikanernas mest konsekventa kandidater och den kandidat med flest likheter med den president vars utrikespolitiska visioner jag själv inspireras av - George W. Bush. 2008 var Romney också den ende republikanske kandidat att inte ta avstånd från Bush, utan istället försvara honom - trots dennes då mycket höga impopularitet.

Varför jag föredrar Gingrich framför Romney ämnar jag utveckla framöver. Min bloggkollega John Gustavsson skriver dock här ett utmärkt inlägg om varför han för sin del föredrar Romney.

Källor: Time

Se även tidigare inlägg:

Varför jag stöder Romney över Gingrich 20111203

Inga kommentarer: