söndag 4 november 2012

"Just a number" - Lauren Taveras och den politiska generationsklyftan

Att unga väljare i år inte är lika entusiastiska över Obama som 2008 står klart. Tidigare har också konstaterats att den generation som aktivt stödde Obama 2008 nu börjar komma upp i åren, och att en yngre generation växt upp utan samma naturliga förkärlek till Obama - för unga för att minnas 20-00-talet och för unga för att ha dragits med i Obama-vågen 2008.

Här är 13-åriga Lauren Taveras, som i denna musikvideo tydligt påvisar denna generationsskillnad, där såväl Obama som Romney skildras som två gamla gubbar utan förståelse för den unga generationen:



Attityden är slående olik parodin på "Somebody That I Used To Know", där två i sammanhanget gamla personer (i 20-årsåldern) hoppas på att Obama återigen ska bli det de minns att han var 2008. Tiden står dock inte stilla, och såväl Obama som dennes anhängare verkar för en yngre generation i viss mån te sig gamla.

En av de tillfällen när jag insåg att jag verkligen började bli "gammal" var för en si så där 6 år sedan när jag fick höra talas om en musikstil jag inte kände till. När jag var tonåring förknippade jag nämligen - med rätta - svart smink, svarta kläder, och alternativ musik med goth och x-antal varianter av metal jag lyssnade på. Kring 2006 fick jag dock höra av en bekant i högstadieåldern att sådant kallades "emo". Ett ord/begrepp/en stil jag helt enkelt missat, och aldrig någonsin hört förut. Jag ba, what the fuck, lixom? Vart är världen på väg?

Sen blev jag konservativ ;) - och startade den här bloggen :)

Se även tidigare inlägg:

Fler Romney-Obama-parodier 20121103

----------------

Obama-parodi: "Obama That I Used To Know" 20120810

----------------

De yngsta väljarna tror inte på Obama 20120702

Millenniegenerationens Obama-stöd har minskat 20120420

Inga kommentarer: