måndag 4 november 2013

Ken Burns gör dokumentär om Roosevelt-familjen

Ken Burns är en av USA:s duktigaste dokumentärfilmare som jag varit en fan av ända sedan jag 2004 såg hans dokumentärserie om Thomas Jefferson (som jag köpte på DVD på National Archives i Washington DC). Burns är liberal och förra året gjorde han följande starka endorsement av president Obama.

Det förändrar dock inte hans filmskicklighet och nu ger han sig i kast med en 14-timmars dokumentärserie om Roosevelt-familjen och banden mellan presidenterna Theodore Roosevelt och Franklin Delano Roosevelt och den sistnämndes hustru Elanor Roosevelt.

Filmen kommer att ta upp familjerelationerna, karriärerna, likheter och olikheter i deras respektive presidentskap - men också ta upp de mindre tilltalande personliga sidorna av karaktärerna. Mycket har skrivits om respektive Roosevelt- men inte lika mycket har gjorts om släkten i dess helhet, en utmaning Burns vill ta sig an.

Själv har jag en bok som specifikt handlar om just Roosevelt-familjen - en bok jag får försöka läsa innan jag ser Burns serie som jag verkligen ser fram emot. För er som inte sett något av Burns kan allt han gjort om amerikansk historia rekommenderas: hans serie om inbördeskriget, Kongressen, Lewis and Clarke och inte minst hans dokumentär om Thomas Jefferson.

UPPDATERING: 2014-09-13:

Visit NBCNews.com for breaking news, world news, and news about the economy



Källa: AP

Se även tidigare inlägg:

Ken Burns om amerikanska nationalparker 20090927

Inga kommentarer: