söndag 28 mars 2010

Sarah Palin i Nevada

Efter att ha kampanjat tillsammans med John McCain i Arziona, så fortsatte Sarah Palin vidare till Nevada för att delta på ett te-party-event i senatens demokratiske majoritetsledare Harry Reids hemstat. Reid hade också en del demonstranter som försökte förespråka honom, men Sarah Palin var förmodligen den som entusiasmerade sina anhängare mest. MSNBC rapporterar:

Visit msnbc.com for breaking news, world news, and news about the economy



Efter att ha följt Sarah Palin och Barack Obama i nästan två år så har jag dragit några olika slutsatser om dessa: Barack Obama var en person från första början gillade, även om jag inte höll med alla hans idéer och åsikter. Dock var jag öppen för det budskap han försökte förmedla. Efter ett år med Obama så har dock min initiala positiva inställning förbytts mot en mer kritisk sådan. Det senaste året har nämligen visat att många av hans grundidéer är felaktiga.

Gällande Sarah Palin har resan gått åt motsatt håll. Jag var ingen stark anhängare till henne 2008 (men stödde henne naturligtvis tillsammans med McCain). Jag ansåg att hon helt enkelt inte hade tillräckligt mycket koll på saker och ting, vilket ideologi hon sen än hade i ryggen. Hon förenklade alltför mycket och hade alldeles för lite till övers för akademiska resonemang för att falla mig i smaken. 2010 anser jag dock att det står ganska klart att en konsekvent (och sund) ideologi är bättre än en vinglande icke-konsekvent (och icke-fungerande) vänsterideologi hur sofistikerad denna än må vara. Således är jag idag mycket mer kritisk inställd till Obama än jag var 2008 - och mycket mer positivt inställd till Sarah Palin än jag var under presidentvalsåret.

I nuvarande läge är det dock svårt att inte se vissa likheter mellan det förhållande som 1980 rådde mellan Jimmy Carter och Ronald Reagan. Jimmy Carter var den akademiskt resonerande politikern som förde en mängd avancerade resonemang men likväl drog fel slutsatser. Ronald Reagan den idealistiska politikern som aktivt undvek komplicerade resonemang men som kunde se helheten korrekt. Det är förstås alldeles för tidigt att jämföra Palin och Obama med Reagan och Carter. Det krävs mycket (mer) för att Sarah Palin ska kunna axla Ronald Reagans mantel - och Obama har just (i och med sjukvårdsreformen) lyckats med något på ett sätt som innebär att vad som härefter än sker, så kommer han att få ett högre betyg än Jimmy Carter fick (för närvarande kan väl vissa paralleller dras till Lyndon B Johnson). Men trots att några djupare slutsatser knappast kan dras, så tål det att läggas på minnet att vissa likheter faktiskt existerar.

Sarah Palins turnerande påminner faktiskt till viss del om de mängder av turnéer Reagan gjorde landet runt när han agerade som Barry Goldwaters förlängda arm (och mer folkligt tilltalande pr-ansikte).

Se även tidigare inlägg:

Palin och McCain på Fox News 20100327

Inga kommentarer: