Historien kan verkligen både förändra och ge perspektiv på saker och ting. Här följer några stycken kampanjhistoria som visar hur somliga saker verkligen kan skifta:
1972 stod Richard Nixon inför en viktig återvalskampanj. Om viktiga sådana kampanjer av dags dato använder sig av YouTube och bloggar - så använde sig Nixon 1972 av den senaste tekniken och de modernaste idéerna som då fanns att tillgå. En som arbetade för Nixon-kampanjen och förespråkade moderna kampanjmetoder var en ung Karl Rove (ca 4 min in):
2006 var det guvernörsval i Illinois, den guvernör som ställde upp till omval och också kom att vinna hette Rod Blagojevich. Här är en av hans kampanj-ads där han förklarar vad ledarskap handlar om:
Och här en annan ad, från 2002 av den republikanska kandidaten Jim Ryan, som då kampanjade mot Blagojevich i kampen om guvernörsposten (i en kampanj där en viss Barack Obama och Rahm Emanuel kampanjade för Blagojevich):
Tiderna kan definitivt förändras. Det återstår att se hur tiderna kommer att förändra Obamas historiska ställning. Richard Nixon och Rod Blagojevich visar båda att saker och ting verkligen kan skifta.
Se även tidigare inlägg:
Karl Rove om Obama och sin nya bok 20100315
Blagojevich om Rahm Emanuel, sjukreform etc 20100313
Gänget från Chicago: från Blago till Obama 20090519
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar