onsdag 7 mars 2012

Supertisdagens resultat

Supertisdagen är dock avgjord. Och resultaten blev på många håll riktiga rysare. Mitt Romney vann över Rick Santorum i den viktiga delstaten Ohio - men bara med 1% mer. Här är resultaten.

Ohio:

1. Mitt Romney - 38%
2. Rick Santorum - 37%
3. Newt Gingrich - 14,6&
4. Ron Paul - 9,3%
5. Rick Perry - 0,6%
6. Jon Huntsman - 05%

Tennesse:

1. Rick Santorum - 37,7%
2. Mitt Romney - 28%
3. Newt Gingrich - 24%
4. Ron Paul - 9%

Vermont: (92,7% av rösterna räknade)

1. Mitt Romney - 39,8%
2. Ron Paul - 25,4%
3. Rick Santorum - 23,7%
4. Newt Gingrich - 8,1%
5. Jon Huntsman - 2%
6. Rick Perry - 0,9%

Virginia:

1. Mitt Romney - 59,9%
2. Ron Paul - 40,5%

Oklahoma:

1. Rick Santorum - 33,8%
2. Mitt Romney - 28%
3. Newt Gingrich - 27,5%
4. Ron Paul - 9,6%
5. Rick Perry - 0,5%
6. Michele Bachmann - 0,3%
7. Jon Huntsman - 0,3%

North Dakota:

1. Rick Santorum - 39,7%
2. Ron Paul - 28,1%
3. Mitt Romney - 23,7%
4. Newt Gingrich - 8,5%

Massachusetts:

1. Mitt Romney - 72,1%
2. Rick Santorum - 12,1%
3. Ron Paul - 9,6%
4. Newt Gingrich - 4,6%
5. Jon Huntsman - 0,6%

Idaho:

1. Mitt Romney - 63,3%
2. Ron Paul - 18%
3. Rick Santorum - 16,5%
4. Newt Gingrich - 2,2%

Georgia:

1. Newt Gingrich - 47,4%
2. Mitt Romney - 25,7%
3. Rick Santorum - 19,6%
4. Ron Paul - 6,5%

Alaska: (95% av rösterna räknade)

1. Mitt Romney - 32,7%
2. Rick Santourm - 29,1%
3. Ron Paul - 23,8%
4. Newt Gingrich - 14,1%

Några kommentarer:

Jag följde inte valprocessen under natten utan läste resultaten alldeles nyss. Min egen tolkning av saken är dock att Romneys segrar på många viktiga håll är svaga sådana. Segern i Ohio var symboliskt otroligt viktig för Romney. Om han förlorat där så skulle gårdagen blivit en super-förlust-tisdag för hans del. Nu vann han - men han vann med 1% - vilket räcker för att Romney fortfarande ska vara partiets frontrunner men ännu inte vara dess slutliga kandidat.

Rick Santorum visade att han är en kandidat att räkna med - inte minst när racet nu i stor utsträckning övergår till södern. Med helt underlägsna resurser i form av både kampanjpengar och organisation (han fanns, likt Gingrich, inte ens med på valsedeln i Virginia), har han visat att han kan konkurrera med Mitt Romney i de allra viktigaste delstaterna (Michigan, Ohio - men nu också Alaska etc).

Det kan också noteras att om Newt Gingrich inte varit kvar så skulle Santorum med all sannolikhet vunnit betydligt fler delstater (inklusive Ohio). Vilket dels säger att Santorum kan väcka entusiasm, trots bristande resurser - men också visar att Romney - trots sitt överflöd av detta inte alltid lyckas prestera så bra som han i teorin borde göra. Vilket kommer att bli ett problem i en kamp mot Obama - där Romney då för första gången kommer att få se sig själv i ett ekonomiskt underläge.

Newt Gingrich vann som väntat i Georgia - men några fler segrar blev det inte. Och även om Gingrich har möjligheter att vinna delstater i södern även han, så står det nu ganska tydligt att hans momentum är förlorat: kampen handlar nu om Santorum och Romney.

Kvällens segrare blev således ur mitt perspektiv både Mitt Romney och Rick Santorum. Men på olika sätt. Medan Romneys segrar snarare återspeglade dennes svagheter än styrkor - så visade Rick Santorums tajta förluster mer på dennes styrka och förmåga att faktiskt kunna konkurrera på allvar trots en mycket svagare utgångspunkt.

Källor: DN, SVD

Se även tidigare inlägg:

Karl Rove om Supertisdagen 20120306

Inga kommentarer: