lördag 11 augusti 2012

Romney väljer Paul Ryan som VP

Mitt Romney har valt Paul Ryan till sin vice-presidentkandidat. Igår förklarade Romney-kampanjen att Romney idag, lördag, ska hålla ett event i Norfolk, Virginia (vid U.S.S Wisconsin - vilket givetvis borde ha varit en liten indikation) där han introducerar sin vice-presidentkandidat. Kampanjen bekräftade inte då att detta var Paul Ryan, men däremot ryktades det om detta bland republikanska källor, och andra rapporter inkomna till ABC News meddelade att Tim Pawlenty, Rob Portman och Marco Rubio fått besked om att de inte blivit valda.

Nu verkar det dock stå tydligt att valet blir Paul Ryan. Och Politico har här en artikel med rubriken: "Mitt Romney picks Paul Ryan as running mate"

Ett beslut som visar att Romney inte går med det tryggaste valet, men däremot fortsätter göra ekonomin till sin huvudfråga. Paul Ryan - ordförande för Representanthusets budgetkommitté, och republikanernas för närvarande ekonomiska guru - har varit en hård kritiker av president Obamas ekonomiska politik, men däremot en nytänkare som president Obama själv en gång lovordade varmt, tills han insåg att Ryan likväl inte hade särskilt mycket till övers för hans egen politik.

Detta är ett mycket välkommet val. Jag är en stor fan av Ryan och lutade åt att stödja honom som VP redan i slutet av juni, dels eftersom jag ansåg att det skulle ge Romney en chans att kunna rida på Scott Walkers seger i Wisconsin. De senaste dagarna har det pratats mycket om Portman och Pawlenty, varav jag inte gillar Pawlenty alls, och anser att Portman är ungefär lika tråkig som karaktäriseringen gör gällande. Jindal hade jag också gillat och ansett vara ett toppenval (självfallet likaså med Condoleezza Rice) - jag ansåg det dock inte troligt att han faktiskt skulle säga ja (Och Rice skulle det med all säkerhet inte). Marco Rubio är bra, men för ny i leken.

Av de alternativ som verkade finnas kvar så här på slutet av denna process så kunde Romney i mitt tycke inte ha gjort ett bättre val än Ryan. Och nu kommer höstens val i ännu högre utsträckning att handla om ekonomin. Och det är såväl Romneys som Ryans spelplan (och vice-presidentkandidatsdebatten mellan Ryan och Joe Biden kommer att bli mycket underhållande).

Här har NBC News ett inslag (som nu är någon timme gammalt) där man förklarar att det mesta tyder på Paul Ryan:

Visit NBCNews.com for breaking news, world news, and news about the economy



Här ett annat inslag om hur Romneys äldste son Tagg Romney verkar ha informerat Portman och Pawlenty om att det inte blivit valda:

Visit NBCNews.com for breaking news, world news, and news about the economy



Jag kommer inte att kunna följa eventet live, men uppdaterar senare ikväll.

Mer om ämnet: DN, SVD

Källor: Fox News, NBC News, Politico, Washington Post, New York Times

Se även tidigare inlägg:

Chuck Todd snackar VP-spekulationer 20120810

Inga kommentarer: