torsdag 15 maj 2014

Bill DeBlasio vill ge New York svensk trafiksäkerhet

New Yorks nye progressive borgmästare Bill DeBlasio är imponerad av svensk trafikpolitik och den svenska nollvisionen från 1997 om att nå målet med noll dödade i trafiken; något vi i Sverige satsat på genom ökad utbyggning av rondeller, barriärer och fartbegränsningar - och också fått se dödsfallen i trafiken halveras sedan 1997 (2013 dog 264 personer i trafiken).

Här har New York Times en artikel om svensk trafikpolitik, från omställningen till högertrafik 1967 till nollvisionen 1997. Och artikeln konstaterar att Sverige har världens säkraste vägar.

Bill DeBlasio har nu tagit nollvisionen också till New York - en stad som under åren förstås också satsat på ökad trafiksäkerhet men inte riktigt på samma sätt som Sverige. Medan Sverige räknat med att olyckor kan ske i alla möjliga sammanhang, och lagt det på forskare och trafiktekniker att förutse och förhindra sådana, har USA betonat det som kallas tre E: Education, Enforcement och Engineering. En modell som svenska myndigheter diskvalificerar.

“It’s actually quite horrible,” sa Ylva Berg, trafiksäkerhetskordinatör vid Transportstyrelsen om några av de amerikanska utbildningarna, inklusive om en kampanj New York-polisen hade förra året där man delade ut flyers vid ett område där många olyckor skett. “Those being victimized in those crashes are those being told to do better.”


Bill DeBlasio verkar också ha tagit lärdom av Sverige - och inte minst av det svenska systemet med alkoholmätare i offentliga transportfordon. Men även om vissa tekniska saker skulle kunna göras likadana som här så skiljer sig städerna likväl åt. SVD skriver här:

Men kanske än svårare blir för New York att göra något åt den fundamentala skillnaden i synen på trafik hos inte minst stadens taxichaufförer. Medan en taxi i Stockholm ofta tar sig fram i maklig takt i enlighet med fartbegränsningen, så tycks chaufförerna i New Yorks tusentals gula taxibilar köra enligt principen att alltid komma snabbast fram till nästa rödljus. Ofta med handen konstant redo på tutan och ivrigt påhejade av en stressad resenär i baksätet på en stillastående gata på Manhattan.


UPPDATERING: Här också en lång artikel på Yahoo News om USA:s trafikproblem och varför Sverige får rätt där USA får saker och ting fel.

Källor: SVD, New York Times

Se även tidigare inlägg:

Bill DeBlasio mjuknar ifråga om New Yorks friskolor 20140328

Podd 33: Martin Gelin om CPAC 2014 och Bill DeBlasios borgmästarskap 20140309

Inga kommentarer: