tisdag 14 juli 2015

BOKTIPS: Karl Borglund - Den svenske boktryckaren i Norges kamp mot Hitler

2008 kom den norska storfilmen Max Manus, med Aksel Hennie i huvudrollen som den norske krigshjälten som stod upp mot Hitlers ockupation av Norge. Här är trailern:



25 sekunder in i trailern syns omslaget till den tidning Max Manus grundade tillsammans med några andra - "Vi Vil Oss Et Land" - för att hålla det norska motståndet mot ockupationen vid liv.

Tidningen trycktes av en svensk vid namn Karl Borglund, och tryckningen var essentiell för att göra Max Manus känd och jagad av nazisterna. Borglund själv arresterades också.

Jag kände Karl Borglund när jag var liten, vars dotter Grete blev min extra-farmor. På invasionsdagen, den 9 april, skrev jag en artikel om honom i Allehanda.se och nu har jag också skrivit en bok vid namn: "Karl Borglund - Den svenske boktryckaren i Norges kamp mot Hitler". En berättelse om en svensk som med sitt arbete bistod den norska motståndsrörelsen men som fram tills nu varit helt okänd i Sverige.

Militärhistorikern Lars Gyllenhaal har skrivit förordet, och skriver där:

”Norge är vår mesta granne, ... ändå finns det stora luckor i kunskapen om hur vi i Sverige ställde upp när det var som allra värst hos våra grannar. Ronie Berggren bidrar här till att väcka den nästan bortglömda motståndsandan till liv.”


Så, ni som hänger med i bloggen, eller följer det jag skriver - KÖP BOKEN :)

Se även tidigare inlägg:

Podd 96: Karl Borglund - Den svenske boktryckaren i Norges kamp mot Hitler 20150725

75 år sedan Nazisternas invasion av Norge 20150409

Podd 72: Lars Gyllenhaal om Sverige under Andra Världskriget 20150321

Inga kommentarer: