måndag 18 mars 2013

Podd 18: AIPAC 2013, USA och svensk Israellobby

Podcast nr 18 handlar om den nyligen avslutade pro-israeliska AIPAC-konferensen i Washington DC - AIPAC är en organisation som funnits sedan 1951 och arbetar för att stärka det amerikanska stödet till Israel. Jag - Ronie Berggren - sammanfattar konferensen och pratar med min bloggkompis Erik Bylund om saken. Jag intervjuar därefter folkpartisten och USA-experten Mathias Sundin, som själv befann sig på plats på konferensen.

Därefter pratar jag också med tre företrädare för några svenska pro-israeliska organisationer. Dels Örjan Kättström från Samfundet Sverige-Israel, som funnits ända sedan 1953. Därefter Roar Sörensen från den kristna församlingen Livets Ord, som arbetat för att stärka banden med Israel sedan 1987. Slutligen pratar jag också med Lisa Abramowicz från Svensk Israel-information, som önskar balansera en ofta ensidig svensk Israelrapportering.

Slutligen diskuterar jag också huruvida internationella vänskapsgrupper till Israel verkligen behövs? Lyssna och kommentera gärna =)



Som vanligt återfinns också tidigare poddar i podcast-arkivet.

Och på denna länk, samt på underlänkarna, återfinns också de flesta av talen från AIPAC 2013, samt mina kommentarer till respektive tal.

3 kommentarer:

Ässet sa...

Är det inte på tiden att Obama markerar att han är president i USA, inte i Israel? Om nu Israel vill ha krig mot Iran, låt dom sköta det själva utan att amerikanska soldater offras...Vi europeér ska vara tacksamma att vi inte har dom problem med judiska lobbyorganisationer som USA har..

Lisa Abramowicz sa...

Hur kan Ässet säga att Obama agerar som om han vore president i Israel? Israel är en nära allierad, det får man faktiskt ha. Och Obama och USA är också oroliga inför att Iran får tillgång kärnvapen, något som även IAEA (ett FN-organ) pekar på. Bra information om AIPAC.

Ässet sa...

Bra information? Det är ju välkänt sedan länga att AIPAC:s mål är att öka det amerikanska stödet för Israel, liksom att man lyckats ganska bra genom att man kontrollerar den amerikanska kongressen. Vad jag menar är förstås att Obama som USA:s president ansvarar för dom amerikanska medborgarna. Visst får man ha en allierad men det kan bli lite jobbigt om den allierade beter sig som en dumdryg skolpojke och ständigt retar upp omgivningen och sedan ropar på pappa när andra ger tillbaks.