fredag 17 oktober 2014

Berättelsen om en nioårig flykt från Nordkorea

DN skriver här om boken "Nordkorea : Nio år på flykt från helvetet" av den unga kvinnan Eunsun Kim.

Hon berättar att när hon var 12 år gammal och höll på dö av svält, beslöt hennes mamma att de skulle försöka fly från landet. Motivet var inte främst politiskt, de ville bara överleva.

– Mamma sa att vi måste fly. Vi skulle inte överleva många dagar. Jag var tolv år den gången och senare har jag förstått att 1998 dog hundratusentals människor i den hungersnöd som drabbade stora delar av Nordkorea, berättar Eunju Kim för DN.


Och vidare säger hon om boken:

– Jag skildrar livet i Eundeok, en stad som ligger i nordöstra Nordkorea på gränsen till Kina och hur vi till slut hamnar i Sydkorea. Mamma, jag och min storasyster drevs inte av en vilja att göra uppror mot regimen. Vi ville bara överleva, inte dö som flugor. Först senare insåg jag vidden av regimens grymhet.


En bok som verkar väldigt intressant och viktig, just för att får världen att pressa Nordkorea hårdare till att börja respektera mänskliga rättigheter.

Källa: DN

Se även tidigare inlägg:

Kim Jong-Un borta - sjuk eller rent av död? 20141004

-------------------

Podd 20: Nordkorea - Folket bakom fasaden 20130421

Inga kommentarer: