torsdag 7 februari 2013

Jon Stewart om Obamas hemliga drönarprogram

Jon Stewart tar sig här an Obamas hemliga drönarprogram, och förklarar att Obama mest var intresserad att avslöja den förre snubbens hemligheter, och parafraserar Obamas öppenhetspolicy: "We told you we were going to be transparent, we just didn't tell you it was going to be about the last guy's secrets"

Del 1:



Del 2:



Personligen stöder jag, utifrån det vi vet om saken, Obamas drönarprogram - jag är heller inte liberal internationalist, och anser inte att USA måste ha en policy skriven i sten för hur presidenten (för det är enligt alla uppgifter Obama personligen som godkänner specifika drönarräder mot enskilda individer) i detalj bör agera i sådana är situationer. Däremot är det bra att dessa saker förs fram till allmän diskussion på det sätt som nu görs.

Vad jag dock främst vänder mig emot, är det faktum att Obama överlag kommer betydligt mer lättvindigt undan när det gäller sådana här saker än Bush gjorde. Dock inte nödvändigtvis bland mer konsekventa vänstergrupper (som har varit skarpa kritiker även till de policybeslut där de anser att Obama valt fel sida), men däremot i allmän media - som i princip målat bilden av såväl Bushs som Obamas ställningstaganden i dessa saker utifrån Obamas kampanjprogram från 2008. Det gläder mig att Jon Stewart ser igenom detta.

Se även tidigare inlägg:

Bushs avlyssningar kontra Obamas drönar-avrättningar 20130206

Inga kommentarer: