tisdag 5 februari 2013

Mordförsök på dansk islamkritiker

Den danske islamkritikern Lars Hedegaard, utsattes idag för ett mordförsök i sin bostad. En man - som han genom fönstret uppfattade som ett postbud - ringde vid 11-tiden i förmiddags på hans dörr, han öppnade och mannen ger honom ett paket. SVD citerar här Hedegaard, som säger till den danska tidningen Politiken:

- Så ger han mig paketet varefter han drar en pistol och skjuter mot mitt huvud


Skottet missade, och när han försökte skjuta en andra gång, gick Hedegaard till motangrepp och lyckades avstyra situationen. Mannen sprang sedan därifrån.

Här skriver även Jyllands Posten om mordförsöket, och här är Hedegaards berättelse i Politiken.dk, och här har också DN en artikel.

Lars Hedegaard är ordförande för danska Tryckfrihetssällskapet och dansk chefredaktör för den islamkritiska tidningen Dispatch International, som här i Sverige leds av Ingrid Carlqvist. Såväl Hedegaard som Carlqvist följde med vår svenske konstnär Lars Vilks på den den islamkritiska konferensen SION i New York i höstas, som leddes av Pamela Geller och Robert Spencer.

Jag vill i sammanhanget återigen rekommendera min toppaktuella podcast om detta ämne "Islamofobi och Militant Islam" där jag diskuterar den (ganska omogna) svenska islamdebatten, och bland annat intervjuar Robert Spencer, och diskuterar vilket av fenomenen islamofobi eller militant islam, som utgör störst hot mot våra västerländska demokratier.

Se även tidigare inlägg:

DN-ledare manar till att bryta tystnaden om terrorn 20130201

Podcast 15: Islamofobi och Militant Islam 20121214

Inga kommentarer: