onsdag 10 mars 2010

Lars Vilks räddad av Bushs signalspaningslag

En 46-årig kvinnlig jihadist vid namn Colleen LaRose från Pennsylvania som kallade sig själv Jihad Jane, arresterades i höstas av FBI efter att hon bl a varit i Sverige för att planera ett mord på tecknaren Lars Vilks. MSNBC har här ett inslag om kvinnan:

Visit msnbc.com for breaking news, world news, and news about the economy



Och i en artikel i SVD uttalar sig Lars Vilks själv och säger:

– Jag trodde att jag mer eller mindre hade ett nolläge nu. Under fjolåret var det väldigt stillsamt. Men de hade inte glömt. Så visst, nu blir jag ännu intressantare,


Han förklarar vidare att han inte ångrar sin rondellhund:

– Nej, nej. Jag befinner mig i en bransch där man arbetar med att göra saker som ligger på gränsen till vad man bör eller kan göra. Det ligger i konstens uppgift att syssla med sådant. Det är klart att det är bättre om någon annan gör det, men det måste finnas någon som gör det, säger Lars Vilks.

– Det ska väl ändå vara möjligt att avbilda Muhammed som rondellhund utan att världen går i taket. Därför ångrar jag ingenting. Och jag tänker inte be om ursäkt heller, det har jag gång på gång fått framställt för mig, att jag ska komma med ett knäfall. Men det är det sämsta man kan göra.


Lars Vilks förtjänar givetvis hela den svenska demokratins, och den svenska journalistkårens stöd. Intressant i sammanhanget är dock att kvinnan ifråga arresterades efter signalspaning mot mail över USA:s gränser. SVD skriver i en annan artikel:

Enligt uppgift till tidningen skedde gripandena efter ett tips från den amerikanska rikspolisen FBI, som ska ha bedrivit signalspaning mot gruppens e-post och andra kommunikationer.


Det kan noteras att signalspaningen ifråga godkänns genom Bushs Terrorist Surveillance Act of 2006.

Källor: New York Times, SVD, SVD

Se även tidigare inlägg:

Obama förlänger Patriot Act 20100228

Lars Vilks hotad från Somalia 20100104

Inga kommentarer: