måndag 4 januari 2010

Lars Vilks hotad från Somalia

Den svenske konstnären Lars Vilks, som också gjort sig känd för att avteckna Mohammed - men som en rondellhund, har nu - efter attacken mot Kurt Westergaard av en somalisk islamist - också han hotats av somaliska islamister, men på telefon. SVD skriver i följande artikel hur Vilks fått ett samtal, som spårats till Somalia där en man på bruten svenska hotade Vilks som själv beskrev händelsen som följande:

- Mannen, som talade bruten svenska, frågade om jag kände till vad som hänt i Danmark och konstnären Kurt Westergaard. Jag sade att jag förstås visste om det, säger Lars Vilks till Helsingborgs Dagblads nätupplaga.

- Då förklarade mannen att de var ute efter mer och att de snart skulle komma till mig. Då hälsade jag dem välkomna,
säger Vilks enligt SVD.

Vilks bör naturligtvis få stöd från alla oss som värnar svensk demokrati och yttrandefrihet. När Mohammedkarikatyrerna var som hetast att samtala om så valde en mängd svenska tidningar att i "respekt för islam" inte publicera dessa. I respekt för demokratin och i tydlig polemik mot teokratiska ideologier borde Sveriges alla tidningar nu göra tvärtom: publicera såväl Mohammedkarikatyrerna som Lars Vilks rondellhund. Sveriges samtliga politiska partier borde göra samma sak. Fast ännu bättre vore naturligtvis om svenska muslimska grupper (som inte tror att Koranen föreskriver något bildförbud av Mohammed) publicerar bilderna för att visa islamisterna att de i egenskap av troende svenska muslimer stöder Lars Vilks rätt att publicera dessa.

Att undvika detta, för att undvika att provocera har Sverige redan prövat. Att pröva samma sak en gång till vore därför inte logiskt. Görs det två gånger, så tål frågan att ställas om i fall gränsen mellan pragmatiskt tillmötesgående och feghet inte har passerats. Dessutom vore det att lämna Lars Vilks, Kurt Westergaard och alla andra konstnärer som önskar kunna uttrycka sig fritt i sticket att helt på egen hand möta de hot de utsätts för. Eller för att uttrycka saken som en av mina favoritpolitiker: "Either you´re with us, or you are with the terrorists."

Källa: SVD

Se även tidigare inlägg:

28-årig islamist försökte mörda Kurt Westergaard 20100102

3 kommentarer:

Jolalus sa...

Under 1400 år har 270 miljoner icketroende blivit mördade av Muslimska jihadister.

Islam har redan utplånat det kristna mellanöstern och det kristna Nordafrika. Man uppskattar att upp emot 60 miljoner kristna fått sätta livet till under denna erövring.

Även 80 miljoner Hinduer har mördats, vilket är hälften av alla världens Hinduer.

Islam är en utrotelsemaskin med ett enda mål. Att få hela världen konverterad, och deras sätt att göra det på är med våld.

Av alla världens konflikter så står minst 90% av kamp mellan muslimer och andra eller mot varandra.

Amer Al-bayya sa...

Finns gränser??.. om jag tar kungens fru ansikte och sätta den på en kvinna som arbetar med porr där hoppa 5 män på henne och hon säger : din kuk är bra stoppa den i röven ,,,,har jag rätt att göra så???...Kan jag ta Elvis Presly i min sida och visa r att Elvis blir knullat med en gris,kan jag göra så b????..

Lars Vilks gör så med Islam..Varför ska muslimer vara tysta och lagen står på Lars sida?????

Om jag ska göra en sida som,,,,mohammadcartoons.org,,,Lars Vilks…..om Elvis Presly,då lever jag inte en dag till….Om jag ska visa att Elvis blir knullat med en hund eller gris då vet jag att folk ska döda mig….Är det rätt eller fel????..
Men Lars är sjuk och en ond människa ..Jag fick tala med honom på hans sida och jag förklarade allt till honom men han fick skriva mitt namn under två bilder i hans sida…Jag sa att det här är brott..Men han gick vidare…Jag sa att du kan göra likadan mot kristendom och judendom om du kan och våga…
Nej han vill bara mot Islam och muslimer…Då sa jag att han har 24 timmar att ta bort mitt namn från hans sida annars polisen ska ta hand om dig…..Mitt namn var borta på några timmar…..
jag tänkte på hur kan han ta yttrandefrihet på det här sättet???…Och hur kan Yttrandefrihet menar det?????..
Idag vill muslimer starta 25 sidor i internet om FAKTA om JUDAR…….Om Lars och andra går vidare så här med anarki,,,anarki,,,,Då ska muslimer gå vidare med de här 25 sidor om Judar…..Nu är det stopp för alla att röra Islam och muslimer på det här sättet ……Kritisera är bra men aldrig mer som Lars Vilks……….aldrig mer nu är det stopp för alla …Detta är anarki,,,,anarki,,,,,och man måste stoppas och straffas enligt lagen…

Amer Al-bayya sa...

Tänk att en känd svensk kvinna har anmält en porr tidning för att hennes ansikte var i tidningen,..Hon tänker på hennes rykte och heder kanske men andra bryr inte om !!!!!!!!!!!!!!..Läs vad en svensk man skrev till mig:-
Jag håller med dig . Är inte den sida du länkar till hets mot folkgrupp så finns det inget som är hets mot folkgrupp. Syftet med sidan är enbart att smutskasta en religiös inriktning.
Jag har inget emot en och annan Mohammedkarikatyr. Lika lite som jag har något emot satiriska drifter med någon religion. Alla måste tåla att bli lite kränkta på grund av sina olika ställningstaganden. Om det sedan är politiska eller religiösa ställningstaganden som hånas tycker jag är helt likställt. Men att ge sig på en grupp på det sätt som görs på ifrågavarande hemsida tycker jag borde vara över gränsen för vad som är lagligt och klassas som ‘hets mot folkgrupp’. Hade sidan hånat judar så hade det tagit eld i baken på hela de officiella Sverige. Media och politiker, och inte minst Israel-lobbyn, hade gått i taket och sidan hade på grund av ”trycket” stängts ner blixtsnabbt.

OBS.Muslimer ska göra likadan nu...Muslimer ska starta 25 sidor på internet om judendom och judar ..om fakta bara....muslimer ska svara tillbaka nu...www.mohammadcartoons.org ska stoppas ,politiker och media ..Den sidan är anarki utan moral, ansvar och uppfostran...