måndag 23 april 2012

Chuck Todd sammanfattar Newt Gingrichs utvsvävande uttalanden

Newt Gingrichs kandidatur är i praktiken över. Han har dock gått från botten till toppen för att sedan falla tillbaka till botten igen. Under sin snart ett år långa kampanj har han dessutom gjort en hel rad spektakulära uttalanden - inte om en sak, utan om nästan allt man skulle kunna prata om. Något Chuck Todd här sammanfattar på MSNBC på ett ganska komiskt sätt:

Visit msnbc.com for breaking news, world news, and news about the economy



Själv anser jag att Gingrich är mycket mer seriös än hans olika uttalanden framställer honom - och i många avseenden hade han betydligt mer genomtänkta ståndpunkter än sina kandidatskollegor (ta te x hans mycket sunda syn på latinamerikansk invandring i kontrast med Mitt Romneys helt verklighetsfrånkopplade prat om "självdeportering"). Jag endorsade även Gingrich i december, när möjligheterna för honom att bli det bästa alternativet till Mitt Romney såg åtminstone hyfsat goda ut (och jag och min bloggkollega John påbörjade också en bloggduell om saken). I efterhand så är det dock givetvis de här lite lustiga uttalandena man främst kommer att minnas från hans snart borttynade presidentkampanj. Han bidrog således i stor utsträckning till den obligatoriska underhållningsfaktor som präglar all amerikansk politik. Och det är väl alltid något :)

Se även tidigare inlägg:

Gingrich siktar på Delaware 20120421

--------------------

Min och Johns bloggduell (kronologisk ordning nerifrån och upp):

Ronie: Varför jag fortfarande stöder Gingrich över Romney 20120117

John: Varför jag fortfarande stöder Romney över Gingrich 20120103

Ronie: Varför jag stöder Gingrich över Romney 20111221

John: Varför jag stöder Romney över Gingrich 20111203

Inga kommentarer: