onsdag 2 mars 2011

Pakistans kristne minoritetsminister dödad

Pakistan har drabbats av en stor tragedi. Landets kristne minoritetsminister Shahbaz Bhatti har skjutits till döds pg a sitt motstånd mot landets hädelselagar.

Shabaz Bhatti hade varit hos sin mor och var på väg till jobbet i Islambad i sin tjänstebil och befann sig ett bostadsområde när hans bil omringades och pepprades med kulor. Hans chaufför överlevde och Bhatti fördes till närliggande Shifa-sjukhuset, men dödsförklarades vid sin ankomst.

Alla pakistanska ministrar har säkerhetsvakter - Shabaz Bhatti hade dock vid tillfället inga - varför är fortfarande oklart.

Pamfletter från Al Qaida och Tehrik-i-Taliban - en förgrening av talibanerna, fanns på brottsplatsen. Den sistnämnda gruppen tog också på sig dådet och dess talesman Ahsanullah Ahsan meddelade BBC:

"This man was a known blasphemer of the Prophet [Muhammad]. We will continue to target all those who speak against the law which punishes those who insult the prophet. Their fate will be the same."


Pakistans kristna utgör bara 1,5% av en befolkning på 185 miljoner. Ofta utsätts de för diskriminering. 2009 anklagades den kristna flerbarnsmodern Asia Bibi för att ha hädat profeten Mohammed - något hon förnekade - och dömdes till döden. Domen är ännu inte verkställd, men i höstas mördades Punjabprovinsens guvernör Salmaan Taseer för att han försvarat henne.

Mordet på minoritetsminister Shabaz Bhatti gör nu de kristna ännu mer utsatta, och hans död togs med bestörtning av dessa:

"We have been orphaned today!" sa Rehman Masih, en kristen i Islamabad. "Now who will fight for our rights?"


Shabaz Bhatti var katolik och Vatikanen fördömde dådet tillsammans med ärkebiskopen av Canterbury. Bhatti hade dock på förhand talat om det hot han var utsatt för, sin tro och sin villighet att dö för denna. Här är det filmklippet:



Shahbaz Bhatti var en hjälte - och hans ord påminner också om Jesu ord till sina efterföljare:

Om världen hatar er, kom då ihåg att den har hatat mig före er. Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er. Kom ihåg vad jag har sagt er: tjänaren är inte förmer än sin herre. Har de förföljt mig kommer de också att förfölja er. Har de bevarat mitt ord kommer de också att bevara ert. Men allt detta skall de göra med er för mitt namns skull, därför att de inte känner honom som har sänt mig. Om jag inte hade kommit och talat till dem skulle de vara utan synd. Nu har de ingen ursäkt för sin synd. Den som hatar mig hatar också min fader. Hade jag inte gjort sådana gärningar bland dem som ingen annan gjort, skulle de vara utan synd. Nu har de sett dem, och de hatar både mig och min fader. Men ordet som står skrivet i deras lag skulle uppfyllas: De har hatat mig utan grund.


Källor: BBC, DN

Se även tidigare inlägg:

Vädjan om avskaffande av Pakistans hädelselagar 20110105

Mordet på pakistansk guvernör prisas av muslimska lärda 20110105

En kristen kvinnas öde i Pakistan 20101205

--------------------

Muslim konverterar till kristendom 20110204

Inga kommentarer: