torsdag 5 januari 2012

Evangelikala flockas till katolsk Santorum

CNN har här ett inslag som beskriver ett fenomen jag på den här bloggen uppmärksammat i ca 2 år - nämligen den katolska kyrkans ökade ställning i USA - inte minst bland tidigare anti-katolska evangelikala protestanter.

En stor del av Santorums seger under gårdagen berodde på stödet från evangelikala. Dessa valde dock Santorum som inte är evangelikal, framför de två specifikt evangelikala kandidaterna Rick Perry och Michele Bachmann.

Här är det mycket sevärda reportaget där det konstateras att de gamla spörsmålen katoliker och protestanter emellan idagens USA är tämligen små. Det intressanta är hur aktivt de är engagerade i sin tro - inte de teologiska meningsskiljaktigheterna (Så är dock inte fallet i förhållande till mormonismen, vilket denna valcykel också visat).



Jag själv har i Newt Gingrich funnit hans katolicism och politiska ställningstaganden väldigt intressant. Santorum har jag givetvis känt till men inte uppmärksammat lika mycket av den enkla anledningen att jag trodde han skulle vara chanslös (samt pg a att jag länge inte alls tilltalats av honom). Igår tog han dock många, inklusive mig med förvåning (men jag vet att andra svenska bloggare/bedömare trott starkare på hans chanser än jag själv gjort).

Se även tidigare inlägg:

Iowa-kandidaternas seger- och tacktal 20120104

------------------

USA:s katolska kyrkas nationella kampanj 20111223

Tim Tebow och den politiska debatten 20111220

Den republikanska Jesus-generationen gör politisk entré 20110807

Inga kommentarer: