söndag 1 januari 2012

Slaget om Wien 1683

För dem som studerar islamisk imperialism i Europa är slaget om Wien 1683 en mycket omtalad händelse. Det var då Polens kung Jan III Sobieski ledde en skara europeiska allierade som slog tillbaka och räddade Wien som hade ockuperats av de expansionslystna ottomanerna som alltsedan Konstantinopels fall 1453 försökt expandera vidare in i Europa.

Den 11 september 1683 kom dock kung Sobieski till Wiens räddning. Dagen därpå ägde ett slag rum som skulle resultera i att turkarna avbröt belägringen och tog till flykten. Betraktat ur ett historiskt perspektiv blev det också den konkreta slutpunkten för det ottomanska hotet mot Europa och ottomanerna började därefter en nedgång som till slut ledde fram till imperiets slutgiltiga fall 1923. Men fallet började som sagt vid förlusten vid Wien.

En av de många och mer kända islamkritiska bloggarna heter också Gates of Vienna - en blogg som starkt kom att svartmålas i samband med Breivik-dådet i somras när islamkritiker överlag, från vänsterhåll skulle komma att sammankopplas med terror och våldsverkan.

Det finns dock en mängd mycket läsvärda islamkritiska bloggar (den jag själv för närvarande främst följer är Robert Spencers JihadWatch). Gates of Vienna har jag inte följt utan bara besökt vid enstaka tillfällen. Jag hittade emellertid ett mycket läsvärt inlägg. Den 11 september 2006, dvs på femårsdagen efter attacken mot USA, postades följande inlägg som sammanfattar slaget om Wien 1683 där författaren Baron Bodissey skriver:

The Ottoman Empire had been expanding into Europe ever since Constantinople fell to the Turks, and even before that. Wherever the Muslim armies went, they plundered cities, took slaves, turned churches into mosques, and converted many thousands of Christian captives to Islam at the point of a sword.

The Sultan’s armies overran Greece, Bulgaria, Romania, and Serbia. They turned Protestant Hungary into a compliant vassal and made war repeatedly on Austria and the Polish-Lithuanian Commonwealth. The Ottomans had designs on Vienna, since the fall of the city would open the way into the heart of Austria and the rich principalities of southern Germany.


Och vidare:

One of the main reasons the Turks had had such success in the Balkans and Eastern Europe was that their Christian enemies were unable to unite against them. Since the Caliphate and the Ottoman Empire were one and the same thing, Islam experienced no such fractiousness, and it was a united horde that advanced inexorably through the mountain passes and across the plains towards Vienna.


Han förklarar vidare hur det externa hotet dock fick somliga krafter i Europa att hålla ihop. Påve Innocent XI manade Centraleuropas härskare att enas mot det externa hotet. Frankrikes kung Louis XIV lydde inte maningen - det gjorde däremot Polens kung Jan Sobieski som den 11 september alltså anlände till Wiens räddning:

It was then, at the last possible moment on the evening of September 11th, that Jan Sobieski arrived at a hill north of the city, leading a force of 40,000 Poles and their German and Austrian allies. The battle began soon afterwards, in the early morning hours of September 12th.

... The battle was over in three hours. The King drove through the Turkish lines, and, seeing his success, the Vienna garrison sallied forth from the city and hit the Turks from the rear. Demoralized by these attacks and their failure to breach the wall, the Turks fled eastwards in haste, abandoning their tents, weapons, battle standards, provisions, and slaves.

The siege was broken and city was saved. Jan III Sobieski was received as the hero of Vienna. Though it was not evident at the time, the Ottoman tide had turned at the Gates of Vienna and was about to recede, beginning its long withdrawal through the Balkans and Greece into Asia Minor over the next two centuries.


Läs gärna hela artikeln och även Wikipedias beskrivning av slaget är mycket läsvärd - ett slag få européer känner till, och i en tid när vänsterakademiker gillar att påminna om de ohyggliga katolska korstågen kan det vara bra att påminnas om en viktig del av den historiska islamiska imperialism som korstågen blott utgjorde en respons på.

I årets presidentval har alla stora republikanska kandidater (med Ron Paul som undantag) förklarat att de tar hotet från radikal islam seriöst. Två av de mest historiska och ideologiska kritikerna av radikal islam är dock Newt Gingrich och Rick Santorum - som båda är katoliker, och båda utgår inte bara från det akuta hotet i mötet mellan radikala terrorgrupper och pluralistiska demokratier - utan också från den historiska konflikten mellan ett kristet Europa och historiskt imperialistiska inkräktande kalifat där muslimska krigsherrar motiverade sin expansion med just de islamiska doktrinerna om jihad.

Vare sig Gingrich eller Santorum har heller mycket till övers för vänsterns beskrivning av Europas historia. Vilket i sig är två mycket goda orsaker till att stödja någon av dessa.

Källa: Gates of Vienna

Se även tidigare inlägg:

Newt Gingrich om hotet från radikal islam 20111130

Rick Santorum försvarar korstågen 20110223

Rick Santorum om islams idékrig 20091106

Inga kommentarer: