torsdag 7 augusti 2008

GITMO-rättegången - DEL 2

Straffet för den GITMO-åtalade Salim Hamdan, som anses varit Bin Ladins chaufför är nu fastställt. Det blev inte den livstidsdom eller den minst det 30-åriga straff åklagaren yrkade. Militärdomstolen dömde istället Hamdan till 5 1/2 års fängelse där den tid han suttit på Guantanamo ska räknas in i de fem åren. Det innebär att han i princip blir fri om ca 5 månader.

Hamdan, som gråtit i rätten när de tidigare fällt honom för att ha assiterat till terrorism (men friat honom gällande huruvida han själv "konspirerat") och när man förklarat att han kunde sitta livet ut i fängelse, är nu lättad. Och efter domen säger han:

Hamdan thanked the jurors for the sentence and repeated his apology for having served bin Laden.

"I would like to apologize one more time to all the members and I would like to thank you for what you have done for me," Hamdan told the panel of six U.S. military officers, hand-picked by the Pentagon for the first U.S. war crimes trial in a half century.

Domaren sade till honom:

"I hope the day comes that you return to your wife and daughters and your country, and you're able to be a provider, a father, and a husband in the best sense of all those terms," the judge told Hamdan.

Hamdan, dressed in a charcoal sports coat and white robe, responded: "God willing."

Källa: http://news.yahoo.com/s/ap/guantanamo_bin_laden_s_driver 2008-08-07

Här är också en utförligare artikel i New York Times om saken: http://www.nytimes.com/2008/08/08/washington/08gitmo.html?_r=1&hp&oref=slogin

Jag måste säga att detta reslutat gläder mig mycket. Jag har aldrig - av det jag satt mig in i denne mans fall, betraktat honom som någon farlig terrorist. Tvärtom har jag i den mån jag förstått fallet, ansett att han behandlats orättfärdigt. Att nu ge honom ett femårigt straff, men sedan dra av de fem åren pg a den tid han redan suttit fängslad, anser jag vara mycket hedervärt av militärdomstolen. Faktum är att jag ser detta som något oerhört bra. Detta hade inte skett i något annat land - och jag önskar Hamdan allt väl i sitt fortsatta liv, och hoppas att han slipper komma i (oturlig) kontakt med Al-Qaida och deras avskyvärda gelikar, som utnyttjar och förstör fattiga och utsatta människors liv, fler gånger.

Här skriver DN om saken - http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=812999 - i en artikel som till skillnad från NY TIMES-artikeln inte andas samma lättnad som jag känner. Jag är faktiskt uppriktigt glad för den här mannens skull. Och jag är glad för domarens uttalande, och den relation han tycks ha fått till sin amerikanska försvarsadvokat (läs gärna NY TIMES-artikeln). Något sådant framkommer dock inte i DN - artikeln. Men vad annat kan man vänta sig.

Själv ser jag detta som en seger, både för Hamdan personligen, men också för såväl rättvisa som medmänsklighet. Detta reslutat är en framgång för GITMO-frågan, och säga vad man vill - men det är också, om jag inte helt missförstår saken, en framgång för Bushs GITMO-policy. Människor som Hamdan ska inte straffas, de ska ges hjälp och stöd. Detta tycks han ha fått.

Inga kommentarer: