torsdag 1 januari 2009

Kontroversen kring Rick Warren fortsätter

Pastor Rick Warren som tidigare kritiserats för att ha motsatt sig homosexuella äktenskap, får nu ny kritik i sin roll som böneförättare vid Obamas invigningsceremoni. Somliga kritiker menar nämligen att de är rädda för att Warren specifikt kommer att be till Jesus - och inte bara i allmänhet till Gud. Konfronterad med frågan gav Warren inget direkt svar, men förklarade sin ståndpunkt i ett pressmeddelande:

"I'm a Christian pastor so I will pray the only kind of prayer I know how to pray."

Medan somliga kritiker menar att det är fel att be i Jesu namn, och kanske även ett brott mot separationen mellan kyrka och stat - så anser många kristna att det är precis så bönen ska förrättas. När Bush svors in 2001 - så bad pastorerna Franklin Graham (sonen till Billy Graham) och Kirbyjon Caldwell i Jesu namn. Caldwell - den svarte pastorn som sedan 1990-talet varit Bushs nära vän och andliga rådgivare och som vigde hans dotter i våras men i höstas föredrog Obama framför McCain - bad under installationen av Bush 2001 i: "the name that's above all other names, Jesus the Christ. Let all who agree say Amen"

Det fick han dock kritik för och efter Bushs omval, så bad han 2005 med en mer inkluderande formulering men likväl i samma namn och sa: "respective of all faiths, I submit this prayer in the Name of Jesus."

Franklin Graham som 2001 ledde bönen i sin åldrade fars ställe, bad då: "We pray this in the name of the Father, and of the Son, the Lord Jesus Christ, and of the Holy Spirit."

Kontroversen som uppstod kommenterade han så här:

"For a Christian, especially for an evangelical pastor, the Bible teaches us that we are to pray in the name of Jesus Christ. How can a minister pray any other way? If you don't want someone to pray in Jesus' name, don't invite an evangelical minister."


Problematiken kan dock inte avfärdas så enkelt - åtminstone inte så länge det finns starka kritiker. Ateisten Michael Newdow, som länge arbetat för att avskaffa religiösa attribut i det amerikanska samhället eftersom han menar att detta kan vara ett brott mellan separationen mellan kyrka och stat - lämnade dagen före nyårsafton in en stämningsansökan för att förhindra chefsdomare John G. Roberts Jr i Högsta Domstolen, som kommer att svära in Obama till ämbetet, från att hänvisa till Gud i ceremonin.

Newdow som gjorde liknande försök 2001 och 2005 misslyckades då - och lär förmodligen misslyckas även denna gång. Men ämnet är kontroversiellt och den sista rösten har förmodligen ännu inte höjts. År 2000 lovade Bush att vara en enare - inte en splittrare av nationen, men orsakade ett storskaligt kulturkrig inom landet. Denna höst har Obama lovat ungefär samma sak - men redan innan han svärs in verkar kulturkriget torna upp sig. Och de mest hätska är inte "den kristna högern" (eller den kristna vänstern), utan den extrema vänsterfalang som får ett allt starkare inflytande i amerikansk politik. En vänsterfalang som i många avseenden förde Obama till makten, men som nu är missnöjda över att han faktiskt är kristen, och att han i sina regeringsutnämningar valde en betydligt mer moderat regering än dessa hoppats.

Källa: Yahoo News Washington Post

Se även tidigare inlägg:

Rick Warren - den nya kristna högerns nya ansikte?

Inga kommentarer: