onsdag 1 juni 2011

Obamas kampanjteam återvänder till rötterna från 2008

Obamas kampanjteam i Chicago arbetar för att återvända till sina rötter och återuppbygga den slags kampanj man hade 2008. Time skriver i följande artikel om hur det inre kampanjteamet ser nästan likadant ut med samma nyckelpersoner fortfarande kvar: Jim Messina, David Axelrod, Robert Gibbs - och David Plouffe och Dan Pfeiffer medverkar fortfarande från Vita Huset.

Den stora skillnaden är på gräsrotsnivå där anhängarna från 2008 sedan dess försvunnit. Än har man inte samlat ihop någon ny liknande rörelse - men man har stora planer och gott om tid. Medan republikanerna kämpar internt så har Obamas kampanjteam ett år på sig att i lugn och ro återuppbygga och förbättra det man hade 2008:

"I can't tell you what a gift, if we use it properly, this year is," säger David Plouffe, som var Obama's kampanjmanager 2008. "If we don't, shame on us."


Återuppbyggandet av kampanjen görs genom långa samtal till gamla aktivister (donatorer, dörrknackare etc) som man nu försöker engagera en gång till. 32-årige Jeremy Bird är Obama-kampanjens fältdirektör och spenderar för närvarande tiden med att ringa upp folk som varit med förr:

"I just wanted to call, and first I wanted to thank you," säger han när han fåt kontakt med en volontär från Obamas första presidentkampanj. "You are listed as a superstar 2008 volunteer," fortsätter han. "What do we need to do to get you back involved?"


Under denna sommar ämnar man försöka få kontakt med nästan alla som engagerade sig för Obama för tre år sedan. För att göra det återskapar man ett program man använde 2008 som man kallade Summer Organizers, som går ut på att volontärer arbetar 20-40 timmar i veckan hela sommaren med att få kontakt med andra volontärer inför nästa år - och i början av juni kommer man att ha en 2-dagars utbildning av dessa på fyrtiotvå platser i fyrtio olika delstater.

Men man satsar också på ny teknik, där man planerar att använda sig av iPads, mobliapplikationer, Facebook, Twitter etc. Strukturellt är denna kampanj lättare att bygga upp än den 2008 - men en sak är svårare: kampanjtemat.

"Change you can believe in" räcker inte längre. Dessutom är dagens situation drastiskt annorlunda än den 2008. Det finns inte längre någon George W. Bush att sparka på - den stora recessionen drog arbetslösheten över 10% och fick tillsammans med sjukvårdsreformen pendeln att svänga till republikanernas fördel - vilket gjorde te-party-rörelsen till den mest omtalade folkrörelsen. Istället för förändring måste demokraterna nu visa varför man vill ha fortsatt kontinuitet. Det nya temat kallas "Winning the future" och David Axelrod förklarar:

"It was a fundamentally different position as a challenger, though the vision remains fundamentally the same. Our mission is to tell that story about where we are going and to make sure people understand that there is a consistent thread here and that they are in the center of all of this."


Man hoppas också att lyckas med detta genom att väcka liv i gräsrötterna en gång till. Men i slutändan spelar också andra faktorer in: Obama måste kunna leverera ett tydligt budskap och politiskt lyckas hantera ekonomin. Men vad Obamas kampanjteam kan göra är att organisera - och det på ett sätt som republikanerna detta år inte har samma tid till. Och det är en stor fördel - en fördel man också tänker bemästra.

Källa: Time

Se även tidigare inlägg:

Obamas 2012-kampanj nu officiellt startad 20110404

Inga kommentarer: