måndag 23 juli 2012

Varför Ross Perot skulle passa bättre nu 2012 än han gjorde 1992

Chris Cillizza har här på Washington Post en väldigt intressant artikel där han påminner om Ross Perots tredje-parts-kampanj i presidentvalet 1992 - där Perot lyckades med att vinna 1 av 5 röster (18,9%) - vilket gjorde honom till den mest framgångsrike tredje-kandidat i USA sedan Theodore Roosevelt 1912.

En av de saker Perot då kampanjade på var att balansera budgeten och få bukt med statsskulden. Och Cillizza menar att det budskapet ekar bättre i dagens valcykel än det gjorde 1992 - varför Perot skulle ha varit en utmärkt republikansk kandidat idag, 20 år senare.

Men inte bara av den anledningen. Perot var också såväl folklig som en outsider från politiken. Han var inte senator, eller kongressman eller guvernör utan affärsman. Precis som Mitt Romney, men betydligt mer framgångsrik och rankas idag som USA:s 91:a rikaste person. Idag med en rådande anti-Washington-känsla, så skulle den nu 82-årige Perot passa bättre in än han någonsin gjorde 1992.

Här är en ad från Perot 1992, och helt klart hade denna passat utmärkt in i årets valcykel:



Perot kampanjade 1992 på frågor som att balansera budgeten, att vara starkt pro-choice ifråga om aborter, expandera kriget mot droger och avsluta "outsourcing" av jobb, stödde vapenkontroll och trodde på att utöka "elektronisk direktdemokrati".

Dessutom tog han ledningen över såväl president George Herbert Walker Bush som utmanaren Bill Clinton. Men han skötte sin kampanj dåligt och enväldigt - och många av hans kampanjarbetare hoppade därför av, och hans siffror började sjunka tills han själv gav upp sin kandidatur. Men i oktober - när han förstod att han skulle få vara med på valsedlarna i alla delstater - hoppade han igen. Och vann alltså en femtedel av alla rösterna (det beräknas att han van 38% vardera av såväl Clintons som Bushs väljare).

En smått otrolig historia jag ämnar gräva ner mig lite djupare i.

Källor: Washington Post, Wikipedia

Se även tidigare inlägg:

Ralph Nader lovar en tredjekandidat att utmana Obama 20110807

2 kommentarer:

Gustav Lundblad sa...

Har för mig att jag någon gång läst att man spekulerade i att hans avhopp mitt i kampanjen ägde rum för att han kände att han plötsligt faktiskt kunde vinna :) Han ledde väl någon opinionsmätning under sommaren t.o.m.

Ronie Berggren sa...

Ok :) Jag kan faktiskt inte mycket alls om Ross Perot, mer än det jag läst på Wikipedia.

Men det finns en bok som handlar specifikt om valet 1992 som jag lade märke till härom veckan, som jag nu tror jag tänker beställa :)