tisdag 14 maj 2013

Kanonkula från inbördeskriget hittas i avlopp i Indiana

En historieintresserad man i Cannelton, Indiana hittade när han rensade ett kloakrör under marken en kanonkula från amerikanska inbördeskriget, något NBC här rapporterar om:

Visit NBCNews.com for breaking news, world news, and news about the economy



För egen del har jag länge varit passivt intresserad av inbördeskriget. Sedan jag såg Steven Spielbergs film om Abraham Lincoln i början av året (som vi också gjorde en podcast om), har jag dock blivit betydligt mer aktivt intresserad av detta dramatiska kapitel i amerikansk historia. Och en av de saker jag i mina amatör-studier hittills lärt mig, är att USA har en levande historia, med otroligt många amatörintresserade (som te x Shawn Fulkerson i klippet ovan) - folk med vanliga jobb som likväl har ett djupt intresse för sitt lands historia, på sätt jag inte riktigt kan se någon motsvarighet till här i Sverige. Men det kan förstås förändras, eftersom historia är otroligt viktigt, och nyckeln till att kunna förstå såväl samtiden som framtiden.

Källa: Perry County News

Se även tidigare inlägg:

Abraham Lincolns begravnings-tågbil var rödorange 20130509

Inga kommentarer: