måndag 20 maj 2013

Podd 21: Irakkriget ur en veterans perspektiv, George W. Bushs presidentcenter

Podcast 21 handlar om Irakkriget ur krigsveteranen- och min nätkompis Brian Baumgartners perspektiv, som pratar om sin tjänstgöring i Irak, hemkomsten till USA och hur han ser på George W. Bush. Här i Sverige har USA:s soldater nästan alltid skildrats som "busar" av något slag - Brian tillför därför ett fräscht perspektiv.

Därtill pratar jag och min bloggkollega Erik Bylund om George W. Bushs presidentcenter, som invigdes i Dallas, Texas den 25:e april där alla nu levande presidenter närvarade, och jag Ronie Berggren, berättar också lite om vad Bush haft för sig sedan han lämnade Vita Huset.

OBS: I podden säger jag att USA lämnade Irak 2010 - jag sa fel, 2010 proklamerade president Obama krigets slut, men de sista trupperna lämnade landet först i december 2011. Beklagar tabben.

Kommentarer, hjälp med FB/Twitter-delningar etc, mottas förövrigt i vanlig ordning med tacksamhet =)



Tidigare poddar hittas i sedvanlig ordning i poddarkivet.

För mer om de ämnen som diskuterats i denna podd rekommenderas dessa artiklar:

Irakkriget ur ett historiskt perspektiv - en artikel i 3 delar jag skrev 2008 som tar upp bakgrunden till kriget, och diskuterar frågan om "Bush ljög" angående massförstörelsevapen.

Ett brev från Irak och en reprimand mot Cindy Sheehan - Ett e-mail jag fick från Brian 2009, efter att vi brevväxlat lite om Cindy Sheehan, som då besökte Sverige och här givetvis fick öppna kanaler i svenska medier att förklara hur rebellerna i Irak var "frihetskämpar" etc. Jag mailade då Brian som skrev ett e-mail där han beskrev sitt jobb - ett brev som är en tydlig kontrast både till Sheehan och den bild svenska medier nästan alltid förmedlade av amerikanska soldater.

"Decision Points" - George W. Bush" - min ingående recension av George W. Bushs presidentbiografi, och min sågning av de svenskar som på oförskämt dåliga och låga sätt recenserade boken.

George W. Bush: tiden efter Vita Huset - min Newsmill-artikel från 2011 där jag uppmärksammar Bushs 65-årsdag och vad han tills dess haft för sig efter att han lämnade Vita Huset i januari 2009.

George W. Bush–One Swede’s Perspective - min artikel på Caffeinatedthoughts.com, om varför jag som svensk stödde George W. Bush. En artikel som också förklarar varför det politiska budskap Bush lyfte fram också vore den bästa ledstjärnan för vår tids Europa.

Inga kommentarer: