fredag 24 maj 2013

Obama presenterar ny drönar- och försvarspolicy

President Obama talade igår vid National Defense University i Washington DC, där han presenterade en ny försvarsstrategi inför sin andra mandatperiod. Bland annat tog han upp USA:s drönarpolicy (under gårdagen erkände Justitieminister Eric Holder i ett brev att USA dödat 4 amerikanska medborgare med drönare) - och förklarade att USA skulle utveckla en mer specifik policy kring när dessa ska kunna brukas. Han sa också att han än en gång skulle försöka förmå Kongressen att stänga ner Guantanamo och tillsätta en ny kommission vid Utrikesdepartementet som skulle försöka förmå andra länder att ta emot GITMO-fångarna. Han skulle också lyfta det förbud han själv införde 2010 mot att återföra GITMO-fångar till Jemen.

Han förklarade också att kriget mot terrorismen började gå mot sitt slut, inte på så vis att kampen skulle fortgå, men likväl de stora operationerna upphöra. Dagens terrorism mot väst består främst av lone-wolf-terrorister, dvs den slags terrorism man kunde se innan 9/11-attacken. Här är hela talet:

Visit NBCNews.com for breaking news, world news, and news about the economy



Jag har inte sett hela talet ännu, och avvaktar därför med några djupare kommentarer. Försvarspolicy har dock aldrig varit Obamas starka sida, och av det lilla jag hittills hört är jag kritisk.

Själv minns jag försvarsdebatten för ganska exakt 4 år sedan, 2009, mellan den då nyvalde president Obama och tidigare vice-president Dick Cheney - en debatt där Obamas argument framstod ytterst naiva och verklighetsfrånvända.

Den president som idag talade är mer erfaren, och även om jag inte tror att jag kommer att hålla med Obama om alla hans policy-önskningar (som te x nedstängningen av GITMO) så kan dagens tal knappast vara sämre än talet från 2009.

Källor: Washington Post, NBC

Se även tidigare inlägg:

Min analys: Cheney vinner debatten mot Obama 20090522

Inga kommentarer: