tisdag 27 september 2011

O Reilly: Abraham Lincoln och USA:s nästa president

Idag släpptes Bill O Reillys bok om president Abraham Lincoln - Killing Lincoln: The Shocking Assassination that Changed America Forever.

Här talar O Reilly om Lincoln och behovet USA har att få en president 2012 som kan och vågar göra de saker Lincoln som briljant gjorde:



Abraham Lincoln är en av den amerikanska historiens främsta profiler och en av landets mest beundrade presidenter. George W. Bush hade Abraham Lincoln som sin favoritpresident och läste under sin tid i Vita Huset 14 Lincoln-biografier. Även Obama (som i likhet med Lincoln är från Illinois) har uttryckt stor beundran för denne.

Lincoln själv hade (om jag inte misstar mig) Washington och Jefferson som sina favoritpresidenter. Jag själv fascineras mest av Jefferson och George W. Bush. Om Lincoln har jag faktiskt inte läst särskilt mycket, mer än det som går att läsa i allmänna historieböcker. Jag har emellertid några specifika böcker om Lincoln i min bokhylla, däribland "Abraham Lincoln: hans liv och hans tid" av den svenske författaren Staffan Ekendahl, som jag vid tillfälle ämnar skriva mer om. Jag är överlag dock skeptisk till svenska USA-biografier då jag anser att de ofta tenderar att vara alldeles för partiska och skrivna av författare som oftast saknar förmåga att på ett trovärdigt sätt kunna relatera till, eller faktiskt förstå, de saker de skriver om. Vid tillfälle ska jag dock försöka göra några jämförande analyser mellan svensk och amerikansk Lincoln-historik.

Se även tidigare inlägg:

En sann svensk USA-vetares spontana åsikt 20110529

Albert Bonniers felöversättning av Hillary Clintons självbiografi 20110503

Inga kommentarer: