måndag 25 juni 2012

Kan Mursi bromsa militant islam?

Egyptens nye president Muhammad Mursi kommer från det muslimska brödraskapet och fick också uppbackning av såväl dessa som de än mer hårdföra salafistiska islamisterna. Mursi själv lovade dock att vara hela Egyptens president, och tendenser tyder på att han vill driva en moderat linje. Om så är fallet - vilket vi i väst givetvis bör hoppas på - så är frågan fortfarande om han har förmågan att bromsa de mer extrema krafter som ser hans seger också som deras. Här beskriver Richard Engel situationen på MSNBC:

Visit msnbc.com for breaking news, world news, and news about the economy



Se även tidigare inlägg:

Mursi blir Egyptens första folkvalda president 20120624

3 kommentarer:

Anonym sa...

Muslimska brödraskapet är en fascistisk organisation med "religiösa" förtecken. Om det nu är möjligt att tämja ett lejon genom att släppa ut det ur buren återstår väl att se. För mig är det ett önsketänkande. Och ändå, nu har folket röstat, och vi måste respektera det. Men det är inte säkert att de får möjlighet att rösta igen. Och en demokrati med Sharia-lagar är ingen demokrati. Demokrati utgår ifrån lagstiftning, inte tolkning av 1500 år gamla lagar från Koranen.

Ronie Berggren sa...

Jag är välbekant med muslimska brödraskapet och har ingen större tilltro alls till dem.

Valet av Mursi innebär dock såväl möjligheter som lockelse: en lockele till acceptans av västvärlden istället för att bara vara identifierad med sin internationellt ganska isolerade sekteristorganisation. En möjlighet jag anser västvärlden bör ta och på så sätt försöka locka honom att välja lojalitet mot väst och demokratiska ideal snarare än mot de mera extrema krafterna inom hans väljarkår.

Jag kan visserligen inte särskilt mycket om Mursi, men betraktar honom inte som någon Khomeni. För närvarande får vi därför hoppas att en sådan strategi fungerar (och givetvis att en vilja finns hos honom att nå ut till västvärlden, behålla fredsavtalet med Israel och skapa/behålla de nyvunna demokratiska principerna).

Ronie Berggren sa...

Nu läser jag emellertid i DN att Mursi vill stärka banden mellan Egypten och Iran, så det kan mycket väl hända att jag har fel, jag kan som sagt inte särskilt mycket om Mursi:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/mursi-vill-forbattra-relationen-till-iran