tisdag 12 juni 2012

Sonen till känd amerikansk ateist om sin väg till kristendom

Madalyn Murray O'Hair var en av USA:s mer välkända ateister - under en tid när ateism var betydligt mindre accepterat i USA än idag, och betydligt mer kopplat till kommunism än det idag är (och Madalyn Murray var också kommunist). Hon grundade också American Atheists och blev känd för sina stämningar av amerikansk skolbön (en strid hon också vann i Högsta Domstolen - vilket i sin tur givetvis väckte liv i hela den amerikanska kristna högern), obligatorisk bön, stämde Baltimore i krav på att de skulle börja kräva skatt från katolska kyrkan etc. I sin ungdom var hennes son också uttalad ateist och ville inte vara med i skolbönen. Sedan dess har dock mycket förändrats. Madalyn Murray dödades i en kidnappning 1995 - hennes son William övergav dock såväl marxismen som ateism och blev så småningom kristen. Här intervjuas han av Mike Huckabee om sin mor, sin uppväxt och hennes eftermäle:





Madalyn Murray O'Hair framstår som en tämligen värdelös morsa - vilket givetvis i sig inte kan kopplas till ateism. Dagens nya ateister är överlag heller inte vänster på samma sätt som för två-tre generationer sedan. Däremot kör de ungefär samma argument i repris och tror på allvar att deras nya icke-marxistiska tänkare som Richard Dawkins och Christopher Hitchens på allvar kan jämföras med- och överglänsa ett 2000 år katolskt/kristet intellektuellt arv.

Debatter mellan kristna och ateister finns det många av. Men vad som däremot vore intressant är att se en debatt mellan den gamla skolans vänsterateister och den mer moderna nya högerateismen. En diskussion om de gamla vänsterdiskurserna om religionens framtida död och hur den nya högerateismen (som helt klart måste se bristerna hos tidigare generationers vänsterateister) ser på sådana saker. En sådan debatt väntar jag med stor nyfikenhet på.




Se även tidigare inlägg:

USA:s kristna anti-kommunism och dagens anti-islamism 20101210

1 kommentar:

Anonym sa...

Vem bryr sig om gamla marxist-ateister?

Däremot säger det inget om katolsk-kristna lärans vederhäftighet jämfört med Dawkins m fl att hänvisa till dess ålder. Det som är relevant är att titta på de faktiska argumenten i deras debatter och värdera deras empiri. Styrkan hos "högerateismen", som ni kallar den, jämfört med marxismens är att den förra är mer objektivt grundad medan den senare varit mer ideologiskt grundad.