lördag 16 juni 2012

Timothy Dolan om religionsfrihet

USA:s katolska biskopar har nyligen hållit en konferens i Atlanta, där det stora temat var religionsfrihet och kampen över ObamaCare-mandatet om preventivmedel. Här har Fox News ett inslag om saken där kardinal Timothy Dolan - som ledde konferensen - berättar mer:



Den evangelikala kristna högern finns kvar som politisk faktor men har inte längre något tydligt nationellt ledarskap. Det i motsats till katolska kyrkan som idag tveklöst under Timothy Dolans ledarskap står i spetsen för religiösa organisationers markering mot det sätt man idag anser att den federala regeringen hotar den amerikanska religionsfriheten - och det är en väldigt intressant debatt.

Se även tidigare inlägg:

Katolska massdemonstrationer mot ObamaCare 20120609

5 kommentarer:

Unknown sa...

Timothy Dolan ar en dokumenterad lognare, vilket jag har namnt i tidigare kommentarer har.

Vilken moralisk auktoritet over huvud taget har en religios ledare som ljuger???

Ronie Berggren sa...

Den kommentaren har jag antingen missat eller glömt. Allt jag själv sett och kan om Dolan gillar jag.

Unknown sa...

Da kan du lasa har:

http://andrewsullivan.thedailybeast.com/2012/05/cardinal-dolan-brazen-liar.html

Som jag har sagt tidigare: den dag da den katolska kyrkan borjar ta tortyr, dodsstraff och angreppskrig pa samma allvar som abort och preventivmedel ar den dag jag borjar ta dem pa allvar som moraliska auktoriteter.

Ronie Berggren sa...

Tack för tipset. Jag gillar Andrew Sullivan - även om jag inte alls håller med honom om allt. Han är katolik och homosexuell - varför han givetvis har en del spörsmål med Dolan, och det han i den där länken skriver är jag helt säker på att Dolan har goda svar på.

Jag har sett en hel del intervjuer med Dolan där han pratat om krisen med pedofiler - något katolska kyrkan som helhet hanterat väldigt bra.

Unknown sa...

Fakta ar valdigt klara: han har tidigare fornekat att han kande till att pedofiler fick pengar av kyrkan, dokument som frislappts for rattegang visar att det inte ar sant. Han har vagrat bemota detta. For att han inte kan...

Sen: "något katolska kyrkan som helhet hanterat väldigt bra."

Ursakta, men vilken planet lever du pa? Den katolska kyrkan har hanterat pedofiliskandalerna bra... Jag vet ingen annan som skulle havda det.

Praster som valdtog barn anmaldes inte till polisen utan forflyttades till andra forsamlingar dar de kunde fortsatta sina overgrepp. Systematiskt.