torsdag 28 april 2011

"Masken" - TV-program för afghanska kvinnor

DN skriver här om hur det Afghanistan har startat ett TV-program där kvinnor dolda bakom en mask får tala om våldtäkter, misshandel och andra grymheter de utsatts för, där en blandning av religiöst lärda, människorättsaktivster och andra sedan ger råd.

Programmet är unikt. För trots att våldtäkter, tvångsäktenskap etc är vanligt förekommande så är det tabu att tala om sakerna.

– Tv är det bästa sättet att utbilda folk på, eftersom alla ser på tv. Bara få vet något om sina rättigheter, om islam eller om värderingar, säger Sami Mahdi, chef för aktualitetsprogrammen i 1TV, där ”Masken” sänds var fjortonde dag.

– Vi hoppas att det ska få männen att fundera över sitt uppförande, och kvinnorna att tänka på sina rättigheter.


En medverkande i programmet är "Shaima", som gömd bakom en mask berättar sin historia:

– Vi satt och lyssnade på musik då min bror bad mig hämta te från köket. På vägen mötte jag en av mina kusiner. Han kastade sig över mig, band för mun och ögon och våldtog mig. Jag grät och skrek men ingen hjälpte mig, säger hon.


Hon blev med barn och tvingades gifta sig med sin våldtäktsman. När barnet föddes valde mannen att sälja barnet, trots Shaimas vädjanden om att låta bli. Mannen och hans familj slog och misshandlade henne sedan och hon flydde till slut till ett kriscenter i Kabul. Om sin medverkan i TV-programmet säger hon:

– Jag deltog i programmet för att få hjälp av myndigheterna för jag har inga andra, säger Shaima.


Förhoppningsvis kan program som dessa utgöra en av de många byggstenar som behövs för att hjälpa de mycket utsatta kvinnorna i Afghanistan. Vad som kan noteras är att hennes berättelse är en färsk berättelse. Och trots det fruktansvärda hon varit med om så var det värre under talibanerna. Då skulle hon inte haft någonstans alls att vända sig, och om hon försökt vädja om hjälp skulle hon med stor sannolikhet ha blivit dödad.

Källa: DN

Se även tidigare inlägg:

Laura Bush om utbildning och Afghanistans kvinnor 20110404

George W. och Laura Bushs konferens om Afghanistans kvinnor 20110401

Inga kommentarer: